Průjezd Plzní se citelně zrychlil [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | MF Dnes | Pavel Novák | 15. 1. 2004] [tisk] Poté, co začal sloužit dálniční obchvat, jezdí například i linkové autobusy bez zpoždění. Do kopce na Rokycanské směrem ku Praze supí devět kamionů, vtom se jeden rozhodne ostatní předjet. Hlasité podřazení a nákladní vůz odbočuje do levého pruhu. V tu chvíli se za ním začíná tvořit kolona osobních aut, které zpomalují na rychlost předjíždějícího kamionu. Hluk a kouř. Tak přesně takhle vypadala výpadovka na Prahu v úterý 9. prosince před jedenáctou hodinou dopolední, ještě před otevřením obchvatu Plzně. Redaktoři MF Dnes zkusili ve stejnou dobu - jen měsíc po zprovoznění objezdu města - projet Plzní znovu. Blíží se doba, kdy hodiny odbijí jedenáct. Rokycanská vypadá asi tak, jako kdyby propagátoři nového objezdu natáčeli instruktážní film s názvem: S obchvatem kamiony zmizí. Do kopce totiž jede v pravém pruhu jediné nákladní auto. A jedno zřejmě poškozený kamion se slovenskou značkou - stojí se zapnutými světly na okraji silnice. Nejen tohle ukazuje na klidnější provoz. Třeba od hypermarketu Tesco k odbočce na Ejpovice míjí v protisměru redakční vůz pouhých sedm velkých nákladních automobilů. Před týdnem jich šlo napočítat na dvě desítky.
Úbytek velkých aut je jasný. To dokládají i slova lidí, kteří obsluhují na rokycanské výpadovce řidiče na benzínových pumpách. "Přesně to říci nejde, ale přijíždí někdy možná až o polovinu kamionů méně. Ale teď o svátcích a v novém roce je na srovnání horší doba, některé firmy nejezdí v téhle době tolik," říká čerpadlářka z Rokycanské. Podle ní však volnější město některé řidiče paradoxně láká jet přes Plzeň a nenajíždět na obchvat, byť je tudy cesta rychlejší. Máte zhruba pětadvacet minut? Tak taková doba včera stačila na průjezd Plzní a to od ejpovického nájezdu na dálnici až k nájezdu na Sulkově - redakční vůz za tu dobu urazil vzdálenost asi dvaceti kilometrů. Plynule. Třeba obvyklá místa zdržení - křižovatky u Prazdroje či Pietasu, nebo některá místa na Domažlické, jsou volná.
"Jezdím tady z Nové Hospody městskou dopravou do centra a je jasné, že teď projíždí městem daleko méně aut a kamionů, než před otevřením dálnice," přitakává výhodám po zprovoznění obchvatu Plzeňanka Petra Hůlová a ukazuje směrem ke kruhovému objezdu u velkoobchodu Makro, kde je v dohledu jediný kamion a dva autobusy. I cestování autobusem se díky obchvatu zlepšilo. Dopravci tvrdí, že se lepší průjezdnost odrazila i na době jízdy do některých míst. "Třeba z Plzně do Rokycan kvůli dopravním potížím nabíraly spoje často zdržení. Po zprůjezdnění obchvatu se většinou daří správné časy dodržovat," konstatuje ředitel největšího dopravce v kraji, ČSAD Autobusy Plzeň, Miroslav Hucl. Je poledne a redakční vůz se vrací od sulkovského nájezdu na dálnici zpět do Plzně. Po cestě míjí nákladní vůz, jeden z těch, který do města bude mířit obchvat neobchvat. Na korbě totiž nese lákavě vyobrazené pivo s logem plzeňského pivovaru. V Plzni je doma.