Stanovisko Asociace dopravních inženýrů k projektu [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno | Dopravní noviny 15. 1. 2004] [tisk] V souvislosti s rozhodnutím statutárního města Brna akcelerovat postup realizace dlouhodobého záměru přemístění hlavního železničního nádraží do prostoru v blízkosti autobusového nádraží Zvonařka, které je součástí projektu přestavby železničního uzlu Brno, se členové ADI rozhodli vyjádřit své odborné stanovisko k tomuto projektu. Diskuse na téma přemístění hlavního nádraží v Brně se v různých souvislostech objevují již od počátku 20. století. K realizaci tohoto projektu doposud nedošlo a zástavba a dopravní obsluha této lokality se s postupem času přizpůsobila potřebám rozvoje města a společenskému životu v něm. Po téměř stu letech se v současnosti připravuje definitivní vyřešení problému přemístění hlavního nádraží, které je však z pohledu dopravní problematiky nejednoznačné a ne zcela koncepční. Lze říci, že projekt odsunu železničního objektu a změna polohy a konfigurace jeho napojení na ostatní druhy dopravy neodpovídá potřebám města. Prezentace řešení železniční problematiky v Brně vedla v průběhu dlouholetých diskusí k upřednostnění řešení dopravní obsluhy města primárně silniční dopravou.
V této souvislosti se pak odsun páteřního, trvale udržitelného dopravního systému, kterým železniční doprava nepochybně je, jeví jako neopodstatněný. Řešení problému přemístění hlavního nádraží v Brně však není v evropském kontextu ojedinělé, neboť velká evropská města řešila a v současnosti často řeší problém historického umístění nádraží do jejich středu. Zkušenosti těchto měst poukazují na vhodnost zachování historicky dané funkce nádraží v centrech měst, tj. terminálů osobní dopravy, které tuto funkci dále rozvíjejí propojováním a návazností městské, případně kolejové regionální dopravy. Má-li některý druh dopravy plnit svou funkci, musí tvořit co nejdokonalejší dopravní systém. Kolejová doprava v současné době, i přes některé záporné proklamace, tvoří v jihomoravském regionu i v brněnské aglomeraci páteř dopravního systému přepravy osob. Tuto funkci je v zájmu zvyšování kvality života a trvale udržitelné mobility vhodné zachovat a dále rozvíjet. Je zřejmé, že uskutečněním projektu by Brno získalo moderní osobní nádraží, vybudované s uplatněním soudobých i výhledových požadavků včetně požadavku budoucího napojení na evropskou vysokorychlostní železniční síť. Enormně vysoké investiční náklady na uskutečnění projektu a dodatečně vyvolané investice jsou však diskutabilní a diskutabilní je rovněž podmíněnost rozvoje města uskutečněním tohoto projektu. Ve střednědobém horizontu se neočekává dynamický vývoj hospodářství v brněnské aglomeraci, který by naplnil projektové záměry vybudovat nové komerční městské centrum Brna a s ním související požadavky na zajištění zvýšené mobility osob. Na základě těchto skutečností se členové Asociace dopravních inženýrů domnívají, že je vhodné:
* zvážit akceleraci realizace projektu a problém podrobit diskusi odborné i laické veřejnosti,
* zpracovat odbornou expertizu zahrnující analýzu evropských zkušeností řešení problematiky historických dopravních terminálů v centrech měst,
* kvalifikovaně posoudit efektivnost vynaložených finančních prostředků a dopady této investice na financování rozvoje dopravní infrastruktury v ČR,
* analyzovat reálnost synergických efektů pro rozvoj brněnské městské aglomerace a jihomoravského regionu,
* přehodnotit méně nákladnou revitalizaci funkcí stávajících prostor a navazující infrastruktury MHD, které by umožnily zvýšit pohodlí a kulturu cestování a přispět tak k trvalému zvyšování kvality života v regionu.
Asociace dopravních inženýrů je díky svým odborným kompetencím připravena k zahájení odborné diskuse o této problematice a je ochotna aktivně se podílet na hledání efektivního a systémového řešení tohoto problému. Asociace dopravních inženýrů (ADI) je nezávislým, nepolitickým, zájmovým profesním sdružením fyzických osob činných v oblasti dopravy, které usiluje o rozvoj trvale udržitelných řešení dopravní problematiky a o budování kvalitních a efektivních dopravních systémů a služeb formou kultivace lidských zdrojů.