Výroba bioplynu pro použití v dopravě podle studie nemůže být zisková [plný text článku | kategorie: Alternativní pohonné hmoty | Dopravní noviny | ČTK | 15. 1. 2004] [tisk] Výroba bioplynu jako paliva pro spalovací motory dopravních prostředků nemůže být zisková. Vyplývá to z analýzy možností využití bioplynu v dopravě, kterou pro vládu zpracovalo ministerstvo dopravy. Analýzu její autoři představili minulý týden. Bioplyn upravený na požadovanou kvalitu by podle analýzy bylo nutné prodávat za cenu minimálně o 50 procent vyšší, než je současná cena zemního plynu, nebo by stát musel jeho výrobu výrazně dotovat. Při produkci bioplynu na úrovni jednoho až dvou procent současné spotřeby kapalných pohonných hmot v dopravě by státní dotace na jeho výrobu musela činit 300 až 600 miliónů Kč ročně. Vybudování sítě bioplynových stanic s čištěním a úpravami by stálo dalších 2,2 až 4,8 miliardy Kč. Při spalování surového bioplynu s nižším obsahem metanu a vyšším obsahem příměsí klesá výkon, vzrůstají emise a motory se rychleji opotřebovávají. Aby se mohl bioplyn používat jako palivo pro motorová vozidla, bylo by nutné ho čistit a upravovat na úroveň odpovídající kvalitě zemního plynu. To by však zvýšilo náklady na výrobu o 30 až 50 procent. Čištěný a kvalitativně upravený bioplyn lze používat pro motory, které jsou určeny na spalování zemního plynu. Vozidla s motory na zemní plyn, a tedy také na bioplyn, jsou však dražší než s motory na naftu a vyžadují častější údržbu. Musí být schopna pojmout poměrně rozměrné zásobníky na palivo, a i tak často mívají nižší akční rádius než vozidla s naftovými motory. V současnosti v ČR nejsou a ani v budoucnosti nebudou k dispozici vhodné lokální zdroje bioodpadu s takovou kapacitou, která by stačila k výrobě bioplynu ve středních a velkých bioplynových stanicích. Proto by bylo nutné budovat a provozovat centralizované bioplynové stanice, pro které by byl zajištěn spádový svoz odpadů. V podmínkách ČR by jich bylo zapotřebí asi 20 až 25, uvedli autoři studie.