Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Dálnice D11 bude do dvou let
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | Hradecké noviny | Eva Veselá | 21. 1. 2004] [tisk]
Včera byl nedaleko Libic nad Cidlinou položen základní kámen dálnice D11 Slavnostního aktu se zúčastnili tři ministři a tři hejtmani Na penězích by její výstavba váznout neměla. Stavba je definitivní a nic na tom nezmění ani ekologičtí aktivisté. Symbolickým poklepáním na základní kámen odstartovali včera členové vlády, hejtmani, poslanci, senátoři i zástupci investorů nedaleko Libic nad Cidlinou stavbu dalšího dálničního úseku. Dálnice D11 se začala budovat koncem sedmdesátých let minulého století a používá se z ní zhruba 40 kilometrů. O dostavbě do Hradce Králové se hovoří od osmdesátých let. V roce 1997 stavbu zablokovaly škrty ve státním rozpočtu, o rok později začali protestovat ekologičtí aktivisté kvůli rezervaci Libický luh. V roce 2000 soud odvolání ekologů zamítl a v roce 2002 soud vyhověl odvolání ekologů proti územnímu rozhodnutí v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Vloni se blýsklo na časy, když Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) oznámilo, že zahájí přibližně tři čtvrtiny jednotlivých staveb. Včera byla akce oficiálně zahájena, přestože začala již v prosinci minulého roku část stavby Libice -Chýšť, a to se dvěma mosty a kilometrovým úsekem dálnice u obce Kanín.
Přítomní ministři vnitra, hospodářství a dopravy vyjádřili své přesvědčení o nutnosti dostavby dálnice až k Hradci Králové. Všechny odpůrce této stavby by měl konečně přesvědčit počet zbytečně zmařených životů na tak zvané silnici smrti. Na oficiálním zahájení stavby zaznělo, že Státní fond dopravní infrastruktury se může k této akci finančně přihlásit, neboť je to jedna z jeho nejvýznamnějších staveb minulého období, a v jeho rozpočtu bude i v několika málo příštích letech. V loňském roce bylo na ni připraveno 800 milionů korun, 600 milionů bude převedeno do letošního roku. Vzhledem k tomu, že letos je v rozpočtu fondu vyčleněno na dálnici 880 milionů korun, dojdeme k částce téměř půldruhé miliardy korun. Na penězích by tedy výstavba D11 určitě neměla váznout. "Dokončení celé dálnice závisí na době, kdy se začne stavět poslední zhruba desetikilometrový úsek před Hradcem Králové. Pokud se to letos podaří, pak musíme přidat ještě nejméně dva roky na její uvedení do provozu," informoval ředitel ŘSD Petr Laušman. Doplnil, že stavba dálnice do Hradce Králové je definitivní a nic na tom nezmění ani ekologičtí aktivisté ani další odpůrci dálnice. Na konci roku 2006 by tedy měla být celá stavba za 11 miliard hotova.
Hlavní problém pro ŘSD byl s výkupy pozemků a s ekologickými aktivisty. Jen na úseku trasy Libice - Hradec Králové je na tři tisíce vlastníků pozemků. Na úsek dlouhý zhruba 40 kilometrů z Libic do Hradce Králové bylo vydáno na 500 stavebních rozhodnutí a rozhodnutí v územním řízení. S vlastníky bylo uzavřeno na deset tisíc smluv. Dostavbu dálnice D11 podporuje samozřejmě i Pardubický kraj, vždyť na D11 se z Pardubic mají napojit rychlostní silnice. Celý region by pak získal napojení na průmyslovou zónu nedaleko středočeského Kolína, kde investují automobilky Toyota a Peugeot. Dálnice by oba kraje začlenila do celoevropské dopravní sítě na její severojižní trase. Ta se plánuje ze severní Itálie a bude končit ve Švédsku.
"Část dálnice, která vede přes Pardubický kraj, je po majetkoprávní stránce téměř připravena. Pro Pardubický kraj je rovněž důležité pokračování rychlostní komunikace R35. Její první úsek Opatovice ­ Sedlice, zajišťující napojení kraje na dálnici, by měl být dokončen současně se stavbou dálnice. Chceme také prosadit rozšíření silnice do Pardubic na čtyřpruh," řekl radní Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Miloslav Macela. "Dálnice vedoucí do Hradce Králové a v budoucnu možná i do Polska přinese výrazný bezpečnostní efekt, zároveň se také umožní další rozvoj Hradce Králové, který na "svoji" dálnici čeká od roku 1937, kdy byl sestaven první plán dálniční sítě v republice. Očekáváme významné zvýšení zájmu investorů, podnikatelů i větší atraktivitu města pro turisty," uvedl hradecký primátor Oldřich Vlasák.
Vyvlastnit pozemky
Celá trasa dosud není vykoupená, ale možná v souvislosti se zahájením stavby mostů se urychlí jednání s vlastníky pozemků. "Výstavbu dálniční sítě v celé republice brzdí řada podobných neprůchodných situací, proto vítám poslaneckou aktivitu týkající se důležitého zákona. Ten by měl umožnit státu bez problému vykoupit nebo dokonce vyvlastnit potřebné pozemky kolem staveb dálnic a rychlostních silnic," zdůraznil hejtman Pavel Bradík a doplnil, že tento zákon by svým dopadem v případě přijetí výrazně zrychlil celý proces kolem výstavby. Starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil požádal radu Královéhradeckého kraje o pomoc při výkupech a především při vyvlastňování pozemků. Problém menších měst je v tom, že nemají dostatek právníků znalých této problematiky. Starosta Miroslav Uchytil má představu, že k tomuto kroku využije právní kancelář a krajský úřad městu pomůže s finanční úhradou právnických služeb. Krajští radní jej vyslyšeli a odsouhlasili městu Chlumec nad Cidlinou v tomto směru finanční pomoc. "Nechceme být brzdou výstavby dálnice a protože vím, že se stále jedná o stejný problém ­ majetkoprávní vztahy, musíme menším městům vyjít vstříc. Navíc jsme z Ředitelství silnic a dálnic i z vlády ubezpečováni, že peníze na stavbu dálnice jsou, dokonce se již konají výběrová řízení na stavební firmy, které se pustí do jednotlivých úseků dálnice," řekl královéhradecký hejtman Pavel Bradík.
Chybí druhý krok
Podle názoru předsedy Sdružení pro výstavbu dálnice D11 ­ A3, senátora a starosty Trutnova Ivana Adamce je úsek do Hradce Králové již vyřešená záležitost. Ovšem, co bude dál? "Chybí mi druhý krok. Otázka je, jestli dálnice skončí v Hradci, nebo bude pokračovat dál. Pokud ne, pak se přece nemusela stavět jako dálnice. Nebo jestli bude D11 koncepčně zařazena do dálniční sítě Evropské unie a napojí se minimálně na další dálnici, což by byla v našem případě polská A4," doplňuje senátor Adamec. Sdružení prosazuje, aby celý úsek od Libice nad Cidlinou až po hranice ČR (Královec ­ Lubawka) byl vybudován jako dálnice D11.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu