Investor: Dálnice bude u Hradce roku 2006 [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | MF Dnes | Ivan Macek | 21. 1. 2004] [tisk] Dlouho diskutovaná dálnice D11 mezi Prahu a Hradcem Králové, která se před čtrnácti lety zastavila u Libice nad Cidlinou, se opět staví. První úsek osmačtyřicetikilometrové trasy, dva mosty a kilometr dálnice, už stavbaři budují od prosince loňského roku. Letos začnou i další dálniční stavby na D11. Dálnice prý bude hotova do konce roku 2006. Investor tvrdí, že výstavba u Libice nad Cidlinou je prvním krokem, po němž přijdou další. Ředitelství silnic a dálnic Praha vyřešilo většinu problémů, které postupu stavby D11 bránily a vykoupilo od majitelů podstatnou část pozemků mezi Libicí nad Cidlinou a Hradcem Králové. Z 476 povolení nutných ke stavbě zbývá investorské firmě k získání jen necelých deset posledních. Investor slibuje, že dálnici D11 dovede až k Hradci Králové do konce roku 2006. Po zahájení výstavby u Kanína budou následovat další stavby na trase. "Počítáme, že do konce roku 2005 bude jeden pruh dálnice od Libice až do Hradce. O rok později chceme mít hotovy oba pruhy," uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Praha Petr Laušman. Dálnice D11 napojí Hradecký i Pardubický kraj na průmyslovou zónu u Kolína, kde investují zahraniční automobilky Toyota a Peugeot. Region si od ní slibuje větší atraktivitu pro podnikatele, snížení nezaměstnanosti a napojení na mezinárodní dopravu.
Kraj tvrdí, že stavba dvou mostů a kilometru dálnice u Libice podpoří výstavbu i na dalších úsecích. "Stavba obou mostů a silnice je začátek, má však psychologický význam a mohla by urychlit výstavbu," míní hejtman Hradeckého kraje Pavel Bradík. Obyvatelé Chlumce nad Cidlinou, kterým každý den projede přes dvacet tisíc aut, jsou zatím skeptičtí. "Jsem rád, že se začíná stavět, ale půdu se vykoupit nepodařilo. Stačí, když si ekologičtí aktivisté nechají čas od času přepsat pozemky jeden na druhého a dálnice se nedočkáme," uvedl chlumecký starosta Miroslav Uchytil. Kraj pomůže Chlumci nad Cidlinou při hrazení nákladů na právníky. Postup výstavby D11 podle Uchytila urychlí jedině speciální zákon, který vybrané komunikace prohlásí za veřejně prospěšné a zjednoduší jejich přípravu. Tento zákon, který platí v Německu, se líbí i investorům. "Speciální zákon by pomohl, protože ekologičtí aktivisté zneužívají vlastnických prav k bránění stavbě. V demokratické společnosti se vyjednává, ale jejich některé požadavky jsou nesplnitelné. Počítáme s ochranou přírody, ale zvířata nebo rostliny je nutné chránit jako druh, ne jako jednotlivce," míní ředitel výstavby dálnic Ředitelství silnic a dálnic Praha Alois Lichnovský.
Na problémy naráží investor i před Hradcem Králové, kde jeden pozemek patří sedmdesáti lidem, kteří si jako spoluvlastníci musí půdu před odprodejem vzájemně nabídnout. Výkup půdy pro budoucí dálniční obchvat Hradce Králové však probíhá bez problémů. "Počítáme, že koncem roku nebo v příštím roce proběhne stavební řízení. Potíže budou s penězi, protože financování je zajištěno jen k Hradci. Dříve než v roce 2007 se ale u Hradce stavět nezačne," sdělil Laušman. Za Jaroměří je zatím dálnice otázkou budoucnosti. "Nemůžeme nic dělat, protože neexistuje velký územní plán Náchodska-Trutnovska a nevíme, kde se bude stavět. Připravujeme studie vlivu dálnice na životní prostředí," dodal Lichnovský. Dostavba dálnice z Libice nad Cidlinou do Hradce Králové (48 km) úsek č. 4: Libice nad Cidlinou - Chýšť (24 km)
* platné územní rozhodnutí
* končí výkup pozemků)
* probíhá vyvlastňovací řízení,
* čeká se na potvrzení výjimky z ochrany životního prostředí
* začala první stavba 5. úsek: Chýšť - Hradec Králové (23 km)
* platné územní rozhodnutí
* končí výkup pozemků
* probíhá vyvlastňovací řízení
* se stavbou se počítá pravděpodobně už letos 6. úsek: Hradec Králové - Jaroměř (17 km)
* platné územní rozhodnutí
* probíhá výkup pozemků
* připravují se podklady ke stavebnímu řízení
* stavební povolení se čeká v roce 2005
* financování chybí, stavba patrně nezačne před rokem 2006 7., 8., a 9. úsek: Jaroměř - státní hranice (48 km)
* připravují se studie o vlivu na životní prostředí (EIA)
* čeká se na velký územní plán Náchodsko - Trutnovsko
* není jasné, zda půjde o dálnici nebo o rychlostní komunikaci