Řidiči si od dálnice slibují lepší cestování [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | MF Dnes | Vojtěch Blažek a Ivan Macek | 21. 1. 2004] [tisk] Důležitá bude D11 hlavně pro zásobování společné továrny Toyoty, Peugeotu a Citroënu u Kolína. Ministři, slavnostní projevy, klepání na základní kámen. Tak to vypadalo u Poděbrad, kde včera oficiálně začala dostavba dálnice D11 do Hradce Králové. Z Prahy se ji až sem podařilo vybudovat v roce 1990, pak ale nastaly problémy s další trasou - do věci se vložili ekologové, kteří začali hájit chráněný lužní les u Libice nad Cidlinou. Právě přes něj má dálnice vést. Přestože státní úředníci tvrdí, že dostavbě už nic nebrání, mohou být ekologové ještě tvrdým oříškem. "Je to v pořádku, tyto názory je třeba slyšet. Ale je i potřeba, aby společnost mohla stavby ve veřejném zájmu realizovat," řekl ministr dopravy Milan Šimonovský. V příštích měsících budou stavbaři budovat dva mosty přes železnici, což jsou bezproblémové části dálnice. Státu se už také podařilo vykoupit 80 procent všech pozemků na trase do Hradce Králové. "Zbylých dvacet procent se určitě podaří do roka vykoupit," podotkl Šimonovský. Ředitelství silnic a dálnic si ale stěžuje, že právě pomalé výkupy pozemků stavbu brzdí. Nejtěžší to bude mít stát u Hradce Králové, kde téměř 70 odpůrců dálnice koupilo jeden z pozemků. I proto je slyšet pochybovačné hlasy, že se celou dálnici podaří zprůjezdnit už v roce 2006. "Jsem rád, že se začíná stavět, ale půdu se vykoupit nepodařilo. Stačí, když si ekologičtí aktivisté nechají čas od času přepsat pozemky jeden na druhého a dálnice se nedočkáme," uvedl Miroslav Uchytil, starosta Chlumce nad Cidlinou, kudy po hradecké silnici projede denně 20 tisíc aut.
Postup D11 však podle něj urychlí jedině speciální zákon, který vybrané komunikace prohlásí za veřejně prospěšné a zjednoduší jejich přípravu. Tento zákon, který platí v Německu, se líbí i investorům. "Speciální zákon by pomohl, protože ekologové zneužívají vlastnických práv k bránění stavbě. V demokratické společnosti se vyjednává, ale některé jejich požadavky jsou nesplnitelné. Počítáme s ochranou přírody, ale zvířata či rostliny je nutné chránit jako druh, ne jako jednotlivce," míní ředitel výstavby dálnic Ředitelství silnic a dálnic Praha Alois Lichnovský. Na sporný Libický luh zatím ještě není stavební povolení. Ani ekologové už příliš nevěří, že by se trasa dálnice mohla změnit. "Už za totality se zlikvidovala severní část Libického luhu, což je středoevropský přírodní unikát. Dálnice nyní úplně dorazí luh jeho přetnutím jenom pro to, aby tam auta mohla jet o dvacet kilometrů v hodině rychleji," tvrdí Jiří Malík ze Sdružení za šetrnou dopravu. Od dálnice si řidiči slibují lepší cestování, podle odborníků by ale měla přispět i k rozvoji Královéhradeckého a Pardubického kraje. Důležitá však bude hlavně pro zásobování továrny Toyoty, Peugeotu a Citroënu, která se staví u Kolína. Právě prodloužení D11 bylo jedním ze slibů, na něž vláda lákala automobilky do Česka. "Napojení na továrnu bude zajištěné," potvrdil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. Automobilka začne vyrábět v roce 2005, do jeho konce má už dálnice vést až k Dobšicím. Odtud povede k TPCA nová silnice, která se začne stavět ještě letos.