Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Senát projedná novelu, která má umožnit výstavbu jezů
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Ústecký deník | Jiří Daníček | 21. 1. 2004] [tisk]
Projednávání novely zákona o vnitrozemské plavbě má dnes na programu svého zasedání Senát České republiky. Novelu již v minulém roce schválila poslanecká sněmovna. Pokud ji schválí senát, musí ji ještě podepsat prezident Václav Klaus. Jeden z důvodů, proč novelu ministerstvo dopravy navrhovalo, byly dlouholeté průtahy v plánované výstavbě jezů. Většina politiků Ústeckého kraje, kterého se výstavba týká, se shoduje, že výstavba jezů je potřebná. Ekologové před ní naopak varují. Spory vyvrcholily, když ministerstvo životního prostředí (MŽP) v minulém roce odmítlo vydat výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny, která je pro výstavbu jezů nezbytná. Novela má nyní omezit tvrdost zákona o ochraně přírody a krajiny a umožnit nerespektování například zamítavého stanoviska MŽP. Opatření je nesystémové, tvrdí ekologové.
Podle ředitele sdružení Přátelé přírody Mariana Páleníka je to podobné, jako kdybychom řekli, že vražda je trestná, ale jen někde. "Považuji to za nebezpečný precedens. Pokud takové opatření přijmeme v určité části země, těžko budeme jinde vyžadovat dodržování stejného zákona," uvedl Páleník. Podobný postoj zastávají i někteří politici. Například senátor Jaroslav Doubrava tvrdí, že se mělo postupovat spíše cestou hledání kompromisu. I přes jeho neobvyklost ale většina politiků hlasuje pro toto řešení. "Jsem si jistá, že výstavba jezů přírodu neohrozí. I katastrofické povodně ukázaly, že bobři se dokázali posunout výše a i po povodni na Labi žijí dále. Společnosti to navíc přinese oživení řeky a návazná pracovní místa," tvrdí poslankyně Květoslava Čelišová. Také poslanec Miroslav Pátek hlasoval jako jediný z ODS pro tuto novelu. "Jezy přinesou oživení plavby na Labi. Málokdo dnes totiž ví, že město Ústí bylo kdysi významným přístavním městem, které mělo větší překladiště než Hamburk. Díky jezům tedy může vzniknout řada nových pracovních míst," vysvětlil Pátek.
Shodují se na tom i regionální politici. Výstavbu jezů podporuje ústecký primátor Petr Gandalovič i většina starostů obcí na Ústecku. Podle nich výstavba přinese oživení řeky Labe, pracovní místa, povede k rozvoji turismu. Dokonce i Václav Pucherna, předseda krajské organizace Strany zelených uvedl, že i když je stanovisko republikového výboru jeho strany zamítavé, severočeští zelení výstavbu nízkých jezů podporují. "Samozřejmě že povede k mírnému zatížení životního prostředí. Ale zatížení, pokud by náklady převážely kamiony, by bylo daleko větší. Nelze vytrhávat věci z kontextu. Životní prostředí musíme vnímat jako celek," vysvětlil Pucherna.
Podle Mariana Páleníka ze sdružení Přátelé přírody by se ale nic nestalo, kdyby lodní doprava zanikla. Podle jeho názoru jsou železnice nedostatečně vytížené, a tak to, co převezou lodě, by byly schopny převézt také. To potvrzuje i ředitel ústeckých Českých drah Jiří Kolář. "Ročně v Ústeckém a Karlovarském kraji přepravíme 20 milionů tun nákladu, což je 37 procent celkové nakládky v celé síti ČD. Milion tun, které převeze ČSPL jsme schopni přepravit také," potvrdil Kolář. Miroslav Tartárek, vedoucí ústeckého přístavu ale namítá: "To je sice pravda, ale lodní doprava je mnohem ekologičtější a levnější." Kvůli chybějícím jezům na Labi se dostala do potíží Československá plavba labská (ČSPL) i České přístavy. ČSPL nyní hodlá propustit čtvrtinu zaměstnanců. Firmu opustí 90 ze 370 pracovníků. Labe totiž bylo v loňském roce řadu měsíců nesplavné, a tak ČSPL přepravila oproti běžným 70 tisícům tun měsíčně zhruba sedminu tohoto množství. Jako náhradu dostane od státu 13 milionů korun, ztráta je ale vyčíslena na 130 milionů. Obdobná je situace i u Českých přístavů. Ty propouštěly již v minulém roce a ze 150 zaměstnanců jich zbylo jen patnáct.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu