Stavba R48 je kvůli chybě ministerstva opět ohrožena [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – ČR: ostatní | Moravskoslezský den | Marie Stypková | 21. 1. 2004] [tisk] Výstavba rychlostní komunikace R48 z Bělotína do Českého Těšína je opět v ohrožení. Zatímco stavba obchvatu Dobré, která je součástí plánované trasy, běží na plné obrátky, ministerstvo dopravy udělalo zřejmě další zásadní chybu, jejímž výsledkem bude přinejmenším zpoždění výstavby trasy z Dobré do Tošanovic. Původní termín zahájení tohoto úseku byl stanoven na jaro loňského roku. Tehdy však byl vinou ministerstva dopravy, které nebylo schopno vyřešit během čtrnácti měsíců jeden sporný majetkoprávní případ, termín posunut na konec roku 2003. Nyní hrozí, že termín výstavby bude znovu oddálen. "Opět se dostáváme k tomu, na co jsem poukazoval v listopadu loňského roku na jednání pracovní skupiny. Tam bylo jasně řečeno, že aby Evropská unie i nadále jednala o možném spolufinancování dalších úseků R48, žádá Českou republiku o stanovení priorit. To znamená, že R48 v dané situaci má přednost před stavbou D47, a to v souvislosti s šestým silničním mezinárodním koridorem spojujícím severní a jižní Evropu," řekl rozhořčeně šéf Iniciativy R48 a starosta Horních Tošanovic Petr Martiňák (SNK).
I to je zřejmě jeden z důvodů, že delegatura EU nedala zelenou vítězi tendru na dozor stavby zmíněného úseku."O bdobná situace se stala už v listopadu loňského roku na stavbě obchvatu Bělotína," dodal Martiňák. Touto skutečností je zaskočen i poslanec a předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury Karel Sehoř (ODS)."O tomto problému vím a jsem jím zaskočen.Příští týden v úterý budu hovořit s ministrem dopravy Milanem Šimonovským (KDUČSL) a zeptám se ho, kde se stala chyba, a zda se to dá ještě napravit," sdělil Sehoř s tím, že chyba je zřejmě na straně ministerstva dopravy. "Zajímalo by mě, zda koncepce ohledně R 48, která byla jasně dohodnuta, ještě platí," řekl Sehoř a dodal, že česká strana se touto mimopražskou záležitostí zřejmě neobtěžovala vůbec zabývat.
Už dříve vláda prohlašovala, že výstavba R48 je pro ni prioritou a že komplikace, které provázely výstavbu obchvatu Dobré, se už nestanou."Garantoval mi to už osobně expremiér Zeman, stejně jako několik ministrů dopravy. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje," zdůraznil Martiňák a dodal, že chování některých pracovníků ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic považuje za naprosto neomluvitelné. Rychlostní komunikace R48 z Bělotína do Českého Těšína má vyřešit dopravní kolaps mezinárodní dopravy na trase Katovice - Vídeň. "Dálnice D47 řeší naprosto jiný dopravní problém, který se týká především Ostravy. Nemyslím si, že v případě D47 se v nejbližší době něco zásadního stane. I kdyby byla D47 do roku 2008 postavena, bude končit v Bohumíně slepou ulicí, aniž by měla adekvátní napojení na polské straně," vysvětlil Martiňák a uzavřel: "Znamená to, že veškerá kamionová doprava bude stále směřovat na hraniční přechod v Českém Těšíně, na který povede z polské strany čtyřproudová silnice, která je v současné době ve výstavbě.
Rozhořčen vzniklou situací je i vládní zmocněnec pro Moravskoslezský kraj Vítězslav Zamarský. "Je nutné urychleně vypracovat jednotné stanovisko, které určí, že prioritou je momentálně R48," řekl Zamarský a doplnil, že česká strana není momentálně schopna výstavbu R48 z vlastních zdrojů zaručit. "Je třeba vidět financování celé trasy i z hlediska dalších let. R48 je navíc součástí dvaceti devíti projektů, z nichž mohou být všechny financovány právě ze zdrojů EU," dodal. Stanovisko ministerstva dopravy se včera nepodařilo i přes příslib mluvčí ministerstva Ludmily Roubcové získat.