Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Studie: jezy nezlepší dopravu po Labi
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Hospodářské noviny | Pavel Baroch | 21. 1. 2004] [tisk]
Kvůli zdymadlům u Děčína hrozí republice pokuta od EU, varuje senátní výbor. Zdymadla umožní plout po Labi takřka celý rok, tvrdí Ministerstvo dopravy. Se zásadní studií přišel před důležitým rozhodováním Senátu o stavbě dvou jezů na dolním Labi Český ekologický ústav. Vyplývá z ní, že zdymadla nejspíš nepomohou zvýšit přepravu zboží po vodě, jak tvrdí Ministerstvo dopravy i labští rejdaři. Senát bude o stavbě dvou jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu rozhodovat na své schůzi, která začíná dnes. Stavba by vyšla státní pokladnu na šest miliard korun, některé odhady však hovoří o částce ještě o několik miliard vyšší. Studie Českého ekologického ústavu uvádí, že přeprava zboží po Labi takřka vůbec nesouvisí s počtem dnů, kdy byla řeka splavná.
Například v roce 1991 se přepravilo 5,8 miliónu tun zboží, i když bylo splavných jen 91 dní. O sedm let později bylo splavných 221 dní, ale převezlo se pouze 1,3 miliónu tun zboží. Podle Českého ekologického ústavu je to tím, že přepravu velkého množství materiálu po Labi převzala železnice, která je levnější a rychlejší. Ministerstvo dopravy si přitom slibuje, že díky novým jezům budou moci lodě plout nejméně 345 dní v roce a přepraví tři až čtyři milióny tun zboží a materiálu. Na svých odhadech ministerstvo trvá. Studii Českého ekologického ústavu odmítla Československá plavba labská, největší rejdař v zemi. "Máme doklady, že nabídka zboží převyšuje lodní kapacitu nejméně dvakrát i při trvalé splavnosti, takže jediným omezujícím faktorem je kvalita dopravní cesty - nízké vodní stavy," tvrdí člen představenstva labské plavby Miroslav Šefara. "Všechno ostatní jsou jen dezinformace," dodal.
O stavbu jezů usiluje Ministerstvo dopravy deset let. Loni v listopadu však Ministerstvo životního prostředí, které muselo vydat výjimku podle zákona o ochraně přírody, však tyto plány zamítlo, protože zdymadla by nenávratně poškodila unikátní přírodu nedaleko Děčína. "Stavba by ohrozila dvacet devět kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů," zdůvodnila rozhodnutí mluvčí Karolína Šůlová. Jenže bývalému ministru dopravy Jaromíru Schlingovi se o několik týdnů později podařilo ve sněmovně prosadit novelu zákona o vnitrozemské plavbě, díky níž je možné zdymadla postavit. Schlingův návrh počítá s tím, že na stavby mezinárodního významu se zákon o ochraně přírody nevztahuje. O Schlingově novele teď bude rozhodovat Senát. Jeden z klíčových výborů - pro regionální rozvoj a životní prostředí - včera navrhl, aby druhá komora parlamentu vybudování vodních děl nepovolila. Jedním z hlavních důvodů, proč se senátní výbor rozhodl Schlingovu novelu zamítnout, je to, že stavba zdymadel je v rozporu s evropskými úmluvami o ochraně přírody, za což by republika mohla dostat pokutu od Evropské unie.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu