Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Nejasnost brzdí rozvoj obce
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Právo 22. 1. 2004] [tisk]
STAROSTKA KTOVÉ MARIE DRAŠNAROVÁ (NEZ.) ŘEKLA PRÁVU:
Obec Ktová u Turnova patří do sdružení S. O. S. Český ráj, které ostře vystupuje proti severní variantě rychlostní komunikace R35 vedené srdcem chráněné krajinné oblasti.
Možnost vést komunikaci R35 středem Českého ráje, což by vedlo k naprostému krachu zdejšího turistického ruchu a nenahraditelným přírodním škodám, iniciovala vznik sdružení zdejších obcí. Úsilí zamezit Libereckým krajem zprvu prosazovanou severní variantu bylo zatím úspěšné. Ovšem možnost začít v budoucnu kontroverzní silnici přesto stavět dává návrh zákona o výstavbě dálnic a rychlostních komunikací, který má v tomto období projednávat Poslanecká sněmovna. Podle tohoto zákona by teoreticky kdekoli v koridoru silnice R35, jelikož doposud není rozhodnuto o její budoucí trase, mohlo dojít k vyvlastňování pozemků v duchu veřejného zájmu.
Silnici však zvlášť odlehlejší obce většinou spojují s příchodem civilizace a možností rozvoje.
Severní varianta silnice R35 by pro Ktovou a sousední obce představovala pravý opak. Budoucnost obce chceme postavit na turistickém ruchu, který by betonový val rozdělující Český ráj na dvě poloviny, na věky doslova zabetonoval. Ktovou by stavba rychlostní komunikace připravila o několik domů. Rozvoji obce by silnice R35 určitě nepřispěla, protože řada zdejších se začíná živit turistickým ruchem, který by naopak její vinou skončil. Těžko by sem někdo jezdil pozorovat ruch na dálničním viaduktu.
Kromě kontroverzní silnice R35 hrozí, že okolo Ktové povede železniční koridor pro rychlovlaky. Jde o reálnou úvahu krajských úředníků z Liberce?
Reálnost zmiňované úvahy nedokážu v této chvíli posoudit. Každopádně na kraji údajně o něčem podobném minimálně uvažují s úmyslem zanést koridor do územního plánu kraje. Zástupci Českých drah nám však sdělili, že něco podobného v plánu nemají. Právě současná nejasnost územního plánu kraje a omezená možnost obcí, kterých se to bezprostředně týká, do toho mluvit, brzdí rozvoj Ktové.
Železniční koridor pro vás tedy představuje další možnou zdrcující ránu?
Stavba koridoru by znamenala demolici podstatné části obce. Padla by jí za oběť i zdejší nejcennější stavba - mlýn ze 13. století a další objekty. Zároveň si dovedu těžko představit jak okolo domů, které by zbyly, sviští vlaky rychlostí 160 kilometrů za hodinu. I když jde zatím o úvahu, která by se nedej bůh dočkala realizace tak za půl století, nemůžeme to stejně jako severní variantu silnice R35 s horizontem realizace v příštích dvaceti letech, brát na lehkou váhu.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu