Nová dálnice od Poděbrad oživí ekonomiku obou krajů [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35, Dálnice – D11 | MF Dnes | Petr Milata | 22. 1. 2004] [tisk] Dokončená dálnice D11 od Poděbrad do Hradce Králové přinese pro východ Čech řadu výhod: doprava se zrychlí a bude bezpečnější, komunikace přiláká další investory a těm stávajícím ušetří peníze za dopravu. Ekonomika v Hradeckém i Pardubickém kraji tak dostane oživující injekci. "Jakýkoli přivaděč dálničního typu výrazně zlepšuje spojení mezi regiony a tím oživuje ekonomiku. Dobrá infrastruktura vždy pozitivně ovlivňuje mínění investorů a může sem buď přilákat další, nebo přesvědčit ty stávající, aby setrvali," řekl ředitel Hospodářské komory Hradeckého kraje Vladimír Jirka. Dálnice bude mít význam i pro menší podniky. "Některé nyní musí mít zastoupení v Praze, protože do místa jejich závodu zákazníci nepřijedou. Dálnice vedoucí až k Pardubicím by to však mohla výrazně změnit a podnikatelům v regionu pomoci," míní ředitel Hospodářské komory Pardubického kraje František Jarolím. Podle Jarolíma by nová komunikace mohla na východ Čech přilákat další investory. Na dálnici se však třesou i ti, kteří se v Pardubickém či Královéhradeckém kraji již usadili. "Dálnici nám slibovali, už když jsme se rozhodovali o tom, zda se zde usadíme. I proto její dostavbu vítáme. Konkrétně pro nás to bude znamenat rychlejší přísun zboží a snížení nákladů na nákladní i osobní dopravu," sdělil například ředitel královéhradecké společnosti Arrow International Otakar Hons.
Dálnice bude mít zřejmě pozitivní vliv i na provoz mezinárodního letiště v Pardubicích. "Jakmile od nás nebude dálnice vzdálena víc jak deset kilometrů, staneme se zajímavými pro nízkonákladové letecké společnosti i pro nákladní dopravu. To vše by samozřejmě mělo pozitivní vliv i na rozvoj pardubického a hradeckého regionu," míní Jan Andrlík, ředitel společnosti East Bohemian Airport. Ačkoli výběrová řízení na dálnice a rychlostní komunikace vyhrávají zpravidla mimokrajové obří firmy, užitek z masivní silniční výstavby by mohli mít i místní menší společnosti a nezaměstnaní. "Menší stavební firmy z regionu se mohou uplatnit jako subdodavatelé a lidé bez práce jako sezonní dělníci," řekl krajský radní zodpovědný za dopravu v Pardubickém kraji Miloslav Macela. Dostavba dálnice D11 ovlivní budoucí tvář infrastruktury v celém Pardubickém kraji. Rychlostní komunikace R35, obří křižovatka v Opatovicích nad Labem a čtyřpruh mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Všechny tyto důležité dopravní stavby jsou totiž závislé na dostavbě dálnice. Přivaděčem mezi Sedlicemi a Opatovicemi nad Labem na dálnici bude napojena i další rychlostní komunikace R35. Ta protne celý Pardubický kraj a rovněž na ní budou moci řidiči jezdit rychlostí přesahující devadesát kilometrů v hodině.
Tento projekt podporuje nejen kraj, ale i stát. "Rozhodujícími investicemi ve východních Čechách jsou dostavba dálnice D11 z Poděbrad do Hradce a výstavba silnice R35, která bude od dálnice směřovat na Vysoké Mýto a Mohelnici," potvrdil ředitel výstavby Ředitelství silnic a dálnic Vladimír Vorel. Pardubice a Hradec Králové za několik let spojí čtyřproudová silnice. I tato stavba souvisí s výstavbou dálnice D11 a s rychlostní komunikací R35. "Na čtyřproudové silnici mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se bude pracovat v návaznosti na výstavbu dálnice D11 od Poděbrad," řekl šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. Čtyři pruhy mezi Pardubicemi a Hradcem by urychlily dopravu mezi oběma městy a cestování by bylo bezpečnější.