Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Plán výstavby pozemních komunikací se o čtyři roky protáhne
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dálnice – ČR | Dopravní noviny | ČTK | 22. 1. 2004] [tisk]
Naplnění desetiletého plánu státu na výstavbu pozemních komunikací se u silnic protáhne o čtyři roky a u železnic ještě o další tři roky, řekl minulý týden na setkání se zahraničními investory ministr dopravy Milan Šimonovský. Důvodem jsou omezené finanční zdroje. Výstavbu dopravní infrastruktury ovšem zdržují také složitá příprava a časté obstrukce ekologických aktivistů. Plán, podle kterého chtěl stát do deseti let postavit a zmodernizovat dva tisíce kilometrů silnic a dálnic a dalších tisíc kilometrů tranzitních železničních koridorů, schválila vláda v roce 1999. "Nyní jsme zhruba v první třetině jeho realizace," řekl ministr Milan Šimonovský. Stavby na železnici by tak měly skončit zhruba v roce 2017 a některé velké železniční uzly, jako je Praha a Brno, chce stát dokončit v roce 2020. Z 29 mezinárodních tahů, které jsou prioritou Evropské unie, vedou čtyři přes české území. Zdroje z EU bude stát moci využít přednostně na koridor východ-západ, který přes ČR vede po dálnici D1 a po prvním tranzitním železničním koridoru. Mezi priority patří také odbočné větve koridoru Praha-Norimberk a Praha-Linec. Významná je i stavba severojižního tahu Evropou, která jde v ČR ze směru Katovice přes Brno na Vídeň opět po silnici i kolejích. V České republice se staví také na všech šesti dálnicích a řadě rychlostních komunikací.
Nové zdroje financování
Stát má na výstavbu a modernizaci infrastruktury v letošním roce‚ včetně úvěrů od Evropské investiční banky a převodů z loňského roku, asi 65 miliard Kč. Loni to bylo kolem 60 miliard. Většina zdrojů, které na infrastrukturu poskytuje Státní fond dopravní infrastruktury, pochází zatím z privatizace. Podle ministra musí vysychající zdroje Fondu národního majetku časem z části nahradit státní rozpočet. Peníze však chce ministerstvo hledat také u soukromých investorů. Připraveno má několik pilotních projektů na účast soukromého kapitálu při financování infrastruktury na silnici i železnici, například při výstavbě rychlodráhy z Prahy do Ruzyně a do Kladna. Šlo by však o menší akce než dálnice D47, která měla být první dopravní stavbou budovanou ze soukromých zdrojů. Milan Šimonovský připomněl také plán na zavedení výkonového zpoplatnění silnic a dálnic. Elektronické mýto má nahradit dosavadní dálniční známky nejdříve v roce 2006 pro kamióny.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu