Šance na prosazení Eurokoridoru stále žije [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dálnice – ČR | Právo | Vladimír Vácha | 23. 1. 2004] [tisk] HEJTMAN JIHOČESKÉHO KRAJE JAN ZAHRADNÍK (ODS) ŘEKL PRÁVU: V úterý jste měl možnost vystoupit v panelové diskusi v bruselském sídle Evropského parlamentu. O čem jste hovořil?
Debata probíhala o středoevropských dopravních koridorech. Na půdě Evropského parlamentu ji organizovalo Sasko. Dostal jsem příležitost prezentovat projekt Eurokoridor Sever-Jih, jehož iniciátorem je Jihočeský kraj a k němuž se přihlásily Středočeský a Ústecký kraj, hlavní město Praha i regiony Horní Rakousy, Štýrsko, Slovinsko a Sasko. Jeho cílem je vytvoření komunikačních tras, které těmto regionům umožní rozvoj hospodářské, společenské i kulturní spolupráce. Pro jeho postupnou realizaci bylo proto nesmírně důležité, když se dva úseky z tohoto projektu ocitly v seznamu prioritních dopravních tras, doporučených k financování z fondů Evropské unie. Jedná se o železniční trať Praha – Linec a dálniční trasu Drážďany/Norinberk – Praha – Linec, které jako prioritní přeshraniční dopravní spojení označila pracovní skupina v čele s bývalým komisařem EU pro dopravu Karl Van Miertem. Bohužel se však tyto trasy už neocitly na současném seznamu transevropských koridorů, které má Výbor pro regionální rozvoj, dopravu a cestovní ruch navrhnout ke schválení Evropskému parlamentu. Snažíme se proto využít všech příležitostí, abychom EU přesvědčili o významu severojižního železničního i dálničního propojení pro rozvoj středoevropských regionů. Jak vnímáte výsledek úterní diskuse?
Schválení plánu na modernizaci dopravního spojení mezi stávajícími i nově přistupujícími zeměmi je poměrně dlouhý a náročný proces. Nyní se jím zabývá zmiňovaný výbor a schvalovat jej bude Evropský parlament. Teprve pak se stane oficiálním dokumentem Evropské unie, určujícím priority rozvoje dopravních sítí do roku 2020. Mou prezentaci projektu Eurokoridor Sever-Jih vyslechla zhruba stovka přítomných evropských odborníků na dopravní problematiku, mezi nimiž byl například i ředitel divize pro transevropské dopravní sítě EU. Spokojen mohu být každopádně s tím, že jsem vůbec měl možnost na tomto fóru vystoupit. Domníváte se, že jihočeský lobbing pomůže k přehodnocení významu Eurokoridoru Sever-Jih ze strany Evropské unie?
Snažíme se dělat pro to maximum. Počátkem ledna jsme se obrátili na některé poslance Evropského parlamentu s rozborem argumentů pro opětovné zařazení jižní trasy mezi prioritní projekty podporované Evropskou unií. Společný dopis podepsali hejtmani Jihočeského, Ústeckého a Středočeského kraje, primátor hlavního města Prahy i hornorakouský hejtman Josef Pühringer. Neméně důležitá je i podpora, se kterou na půdě EU prosazuje páteřní dopravní trasu Eurokoridor Sever-Jih naše ministerstvo dopravy. Nechci být však přehnaný optimista. Ze zkušeností a znalostí, které jsem dosud nabyl o schvalovacích procesech v EU, jsem ale přesvědčen, že trpělivost se vyplácí. Ostatně podle aktuálních zpráv, které mám, Výbor pro regionální rozvoj, dopravu a cestovní ruch EP na svém středečním zasedání tuto otázku ještě neuzavřel, takže šance na prosazení tras Eurokoridoru Sever-Jih stále trvá.