Megalomanie nezná mezí [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno | Rovnost | Eduard Novák | 24. 1. 2004] [tisk] Stále živě si vzpomínám na velké a nesmiřitelné boje, na nesmírné úsilí, kterého bylo třeba k otupení ostří dravých stoupenců podle mého jen málo smysluplného - projektu odkloněné varianty výstavby nového brněnského nádraží. Jako přímý účastník mnoha jednání to mohu potvrdit. Co by tedy odkloněná varianta nového brněnského nádraží mohla přinést? V první řadě, a o to vlastně běží, několikaletou zakázku pro stavební a projekční firmy, kterým na ní záleží. Namátkově pro tyto hlavní: Železniční stavitelství a SUDOPu (Státnímu ústavu dopravního plánování). V tomto případě to má představovat 18 až 20 miliard korun. Skutečnost však bude o nejméně dalších 10 miliard vyšší. Nejde tedy o nic jiného než o typickou megalomanii na úkor nás, daňových poplatníků, protože kdo jiný by tak velikou investici zaplatil? A mám oprávněné podezření, že se s tím vším svezou i mnozí brněnští zastupitelé, kteří projektu, aniž by zkoumali další, hlavně levnější možnosti, dali s tak lehkým srdcem zelenou. Odkloněná varianta evidentně přinese problémy s přepravou cestujících z okrajové části města do jeho středu, navíc se časově prodlouží, a nic si nenamlouvejme, i hodně prodraží.
A neobstojí tvrzení, že by se někdy v budoucnu mohlo centrum veškerého dění přenést jinam, než je dosud. Je úsměvné, že by to zrovna mělo být na periferii města. Všechna význačná města Evropy si zachovávají nádraží vystavěná našimi předky v centru. Pouze Brno, zřejmě "velkoměsto velkoměst", chce být originální. Bohužel na úkor lidí, kteří zatím vůbec netuší, co se na ně chystá. Existují však nejméně tři další varianty rekonstrukce, kde by se investice pohybovaly v rozmezí 7 až 9 miliard korun. Nejlevnější varianta počítá s vybudováním dalších dvou nástupištních hran, což by zcela stačilo pro budoucí vývoj železniční dopravy ve městě. Druhá varianta předpokládá narovnání stanice směrem k obchodnímu domu Tesco. Nevýhodou je výstavba nové odbavovací haly. Třetí variantou je vystavění dvoupodlažního nádraží. Tato nádraží již ve světě existují a jsou praktická a oblíbená. Rekonstrukce v tomto stylu by byla přímo ideální! Je jasné, že odsunu nádraží není pro Brno prioritou a peníze by se více hodilo investovat do školství, zdravotnictví nebo sociální sféry našeho hospodářství.