Bude referendum o magistrále? [plný text článku | kategorie: Vliv dopravy ve městech – ČR | Večerník Praha | Zuzana Fialová | 26. 1. 2004] [tisk] Jste pro regulaci dopravy na magistrále formou mýta či omezení vjezdu? Tak by měla znít otázka místního referenda, kterým chce jedna z politických stran řešit dopravu v centru města. Odborníci kroutí hlavou. Originálním způsobem chce řešit svízelnou situaci na pražské severojižní magistrále, kudy projede denně na sto tisíc vozidel, Strana pro otevřenou společnost. Požaduje vypsání místního referenda o omezení provozu na magistrále. Situace na této komunikaci se podle zmíněné strany totiž stala neúnosnou a je nezbytné provést regulaci. ”Jde o významný zásah do dopravní politiky. Proto chceme, aby se lidé k této problematice vyjádřili,” poznamenala zástupkyně strany Eva Tylová, bývalá náměstkyně ministra životního prostředí. V případném referendu by obyvatelé měli odpovědět na otázku, zda jsou pro regulaci dopravy na magistrále formou zpoplatnění nebo jiného omezení vjezdu.
Odborníci však návrh zpochybňují. Šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek tvrdí, že pokud by se v současnosti doprava nějak omezila, nápor aut by se jen přesunul do jiných ulic a rozptýlil se do obytných zón. ”Přibližně 60 procent obyvatel využívá městskou hromadnou dopravu, což je z pohledu západních zemí úspěch. Spousta lidí ale stále ještě raději usedne za volant svého vozu,” upřesnil Heroudek. Potvrdil, že se s regulací na magistrále do budoucna počítá. Předpokladem však je, že bude dobudována síť hlavních komunikací. K tomu by mělo dojít právě v roce 2010. ”V tuto chvíli totiž jednoznačně chybí propojení oblasti Jarov a Povltavská. A pak propojení západní městské části,” upřesnil s tím, že je třeba alespoň dokončit městský okruh, kam by se přesunula část dopravy.
Podle Tylové by však regulace dopravy na silnici protínající město mohla být zavedena v podstatě ihned. ”Jde například o snížení počtu jízdních pruhů vedoucích do centra města,” upřesnila. Opatření by měla být taková, aby provoz mezi Kačerovem a Holešovicemi klesl nejméně o dvě pětiny. Zástupci strany začali před týdnem po různých místech Prahy sbírat podpisy pod petici za vypsání referenda. V současnosti jich mají kolem stovky. K uskutečnění lidového hlasování jich ale bude potřeba sedmdesát tisíc. Podle platného zákona o místním referendu se musí totiž pro vyjádřit šest procent z počtu obyvatel. ”Nevadí, pokud nebude sebrán plný počet. Jde nám hlavně o to, aby se lidé nad dopravní situací ve městě vůbec zamysleli,” uzavřela Tylová. Někteří lidé z magistrátních kruhů však tuto stranu podezírají, že chce ze svého návrhu vytlouct určitý politický kapitál. ”Vybrali si citlivé téma, na které řada lidí slyší. To, co navrhují, však má k realitě daleko,” řekl jeden z odborníků na pražskou dopravu, jenž si přál zůstat v anonymitě.