Rejdaře čeká prodej lodí [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Děčínský deník | Josef Suk | 26. 1. 2004] [tisk] Československá plavba labská po sedmi měsících vynuceného omezení plavby musí šetřit. Pokud bude muset snížit stav lodí, značně to oslabí její konkurenceschopnost po vstupu do Evropské unie. Plavba na Labi nezanikne, ale pozice českých rejdařů na evropském trhu lodní dopravy se zřejmě hodně zkomplikuje. Kvůli dopadům loňského sucha se do značných ekonomických potíží dostal zejména největší tuzemský přepravce, Československá plavba labská Děčín. Společnost v důsledku sedmiměsíčního zastavení nebo podstatného omezení plavby utrpěla loni ztráty přesahující sto milionů korun. "Firma přestala mít peníze na mzdy a vyčerpala všechny své finanční rezervy. Zákonitým vyústěním všech potíží se proto stalo propouštění devadesáti pracovníků z lodních posádek. V situaci, kdy nám český stát na náhrady způsobených Plavba
* ztráty způsobené loňským suchem přesáhly sto milionů korun
* děčínská rejdařská společnost musela propustit devadesát lidí z lodních posádek
* za současných podmínek hrozí odprodej až dvaceti plavidel škod přislíbil kompenzaci jen asi ve výši jedné desetiny utrpěných ztrát, nám ani nic jiného nezbývalo," vysvětlil složité postavení Československé plavby labské člen jejího představenstva Miroslav Šefara. Vedení společnosti sice během uplynulých dnů a týdnů při jednáních s představiteli rezortního ministerstva podniklo další kroky k tomu, aby český stát děčínské plavbě pomohl, ale situace zatím příliš nadějně nevypadá. Není vyloučeno, že děčínské rejdařství bude muset prodat ze stávajícího lodního parku až dvacet plavidel.
"Naše flotila by pak měla jenom okolo stovky lodí. A to je značné oslabení pozice na trhu. Zvláště, když po vstupu naší republiky do Evropské unie se na lodní dopravu nebudou vztahovat žádná přechodná omezení, jako v případě jiných oborů. Nastane tak období s možnostmi rozvoje nových přepravních aktivit. Bohužel, zmenšováním flotily se snižuje i šance na konkurenceschopnost českých rejdařů," poznamenal Šefara. Objem zboží, které převáží přes hranice naší republiky s Německem na severu Čech, se má zvýšit o skoro sto čtyřicet procent. Lodě by také mohly převzít část nákladů, které převáží železnice na koridoru Praha – Drážďany. Na německé straně bude po dobu příštích šesti let probíhat rozsáhlá rekonstrukce tratě kvůli odstraňování předloňských povodňových škod a vlaky budou jezdit pouze po jedné koleji. "Právě tady se otevírá naděje na znovuoživení lodní dopravy. Bohužel, za stávajících potíží se naše šance zmenšují," dodal Miroslav Šefara. Ještě před nějakými patnácti lety měla Československá plavba labská šest set padesát lodí, zaměstnávala okolo čtyř tisíc lidí a každoročně přepravovala zhruba sedm milionů tun zboží. Nyní v oboru v rámci celé republiky působí asi tisícovka lidí s flotilou okolo sto sedmdesáti lodí. Celkové roční objemy přeprav vodní cestou nepatrně překračují jeden milion tun zboží.