Europeníze pro Jihomoravský kraj nebudou [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – ČR: ostatní, Železniční doprava – ČR: Brno | Haló noviny | mr, ČTK | 27. 1. 2004] [tisk] Jihomoravský kraj zřejmě z Evropské unie nezíská peníze na obchvat Břeclavi, ani na přesun brněnského vlakového nádraží. Řekl to novinářům jihomoravský radní Milan Venclík. Kraj totiž neuspěl se svými projekty, na něž chtěl prostřednictvím státu získat peníze z takzvaného vyrovnávacího, tedy kohezního fondu Evropské unie. Ani jedna z akcí totiž podle sdělení Evropské komise nebyla dobře technicky připravena. Kraj ale podle Venclíka bude usilovat alespoň o získání peněz na technickou pomoc s těmito projekty. Zároveň se jedná o výstavbě alespoň části břeclavského obchvatu. Jihomoravský kraj se podle radního nevzdává a chce ještě peníze z kohezního fondu získat na jiné akce. Jedinou takovou velkou investicí, jež by přicházela v úvahu, je podle Venclíka velký městský okruh okolo Brna. Radní připomněl, že v kraji jsou ještě další dopravně významné projekty, a to rychlostní komunikace R43 na Svitavy a R52 k hraničnímu přechodu Mikulov s návazností na dálnici do Vídně. Ty ale nemohou o žádnou podporu žádat, protože u nich ještě nejsou stanoveny ani přesné trasy. Zatímco u nedostatečné připravenosti přesunu brněnského nádraží Venclík přiznává část viny i regionu, stavby R43 a R52 podle něj váznou jen kvůli státu. Obě silnice jsou strategické pro rozvoj regionu a například R52 by měla navázat na dálnici, která je již na rakouské straně schválena a do roku 2009 by měla vést právě k přechodu v Mikulově. Evropská unie vyčlenila pro Českou republiku 1,525 miliardy eur (asi 49,4 miliardy korun) ve formě regionální pomoci na léta 2004 až 2006. Prostředky ze strukturálních fondů EU půjdou na spolufinancování projektů v regionech. Dalších 936 miliónů eur (asi 30,3 miliardy korun) bude ČR moci využít pro výstavbu infrastruktur celostátního významu právě z kohezního fondu. Dílo se však zatím nedaří.