Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Kanál by poškodil přírodu, tvrdí rakouský úřad
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | Hospodářské noviny | Tomáš Fránek | 27. 1. 2004] [tisk]
Definitivní rozhodnutí o výstavbě vodního kanálu musí vydat Ministerstvo životního prostředí. Nejvyšší rakouský kontrolní úřad rozhodl, že stavba vodního kanálu spojujícího Břeclav a Vídeň výrazně poškodí na rakouské straně přírodu chráněnou mezinárodními úmluvami. Toto rozhodnutí tak může být klíčové pro rakouské ministerstvo životního prostředí, které bude o povolení pro stavbu kanálu rozhodovat. Na rakouský kontrolní úřad Rechnungshof se se žádostí o posouzení stavby obrátily tamní ekologické organizace. Úřad tvrdí, že by stavba kanálu na rakouské straně hranice nenávratně poškodila vzácnou krajinu, která je chráněna mezinárodní takzvanou Ramsarskou úmluvou o ochraně mokřadů. Na rakouském území má přitom být většina z devadesátikilometrové trasy kanálu, na české straně hranice jenom několik kilometrů. Ministři dopravy Česka, Slovenska a Rakouska v říjnu minulého roku přitom dali kanálu prioritu s tím, že každá strana sestaví expertní týmy a bude hledat ideální variantu výstavby. "O rozhodnutí rakouského úřadu zatím nemáme žádné informace, zabýváme se přípravou napojení na našem území," uvedla Magdalena Konvičková z odboru plavby a vodních cest Ministerstva dopravy.
Rozhodnutí kontrolního úřadu sice přípravy nezastaví úplně, bude ale jedním z rozhodujících stanovisek pro konečný verdikt rakouského ministerstva životního prostředí. Ten už může stavbu buď definitivně povolit, nebo odmítnout. Ke stavbě kanálu je skeptické i české Ministerstvo životního prostředí. "Jsme velmi opatrní, na trase spojení k Dunaji jsou velmi vzácné přírodní lokality, proto ten záměr podporovat nebudeme," již dříve uvedl ministr životního prostředí Libor Ambrozek. Vodní kanál má podle projektu připravovaného českým Ministerstvem dopravy spojit přístav u Břeclavi, kde vyroste také obří železniční a silniční překladiště, s řekou Dunaj u Vídně. Ministerstvo si nechalo zhotovit studie proveditelnosti projektu , které mají posoudit jak trasu vodní cesty na českém území, tak místo, kde vznikne přístav. "Studie už jsou hotovy, nyní se dělají odborné posudky, počítáme, že budou do měsíce hotovy," uvedla Konvičková z ministerstva dopravy. Výstavba devadesát kilometrů dlouhého a dvanáct metrů širokého kanálu má stát asi třiadvacet miliard korun. Kromě peněz z rozpočtu EU by se na financování mohli podílet i soukromí investoři. Vodní cesta z Břeclavi do Dunaje je první částí kontroverzní vodní cesty, která má propojit Odru, Labe a Dunaj. Spojení mezi Břeclaví a Vídní je přitom jediným konkrétním projektem, na kterém se nyní pracuje.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu