Sdružení obcí volá po výstavbě jezů na Labi [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Deník Litoměřicka | Petr Weikert | 27. 1. 2004] [tisk] V co nejkratší době by měly podle Severočeského sdružení obcí(SESO) být postaveny jezy na dolním Labi. Se svou iniciativou se sdružení obrátilo i na zákonodárce v regionu. Někteří z nich ale nesouhlasí. "Je to podle mě nesystémové řešení. Nemá smysl schvalovat zákon, který říká, že neplatí jiný zákon," poukázal senátor za Litoměřicko a Slánsko Zdeněk Bárta na výjimku, která bude muset být stavbě jezů udělena. Lidem má splavnění Labe po celém úseku přinést podle SESO odlehčení od silniční dopravy či rozvoj turistického ruchu, neboť do měst v regionu budou moci kromě velkých nákladních plout i osobní plavidla.
Na jejich rozměry jsou již přizpůsobeny, nebo se přizpůsobují, i plavební komory na Litoměřicku, a to ve Štětí, Roudnici a Českých Kopistech. Při nedávném slavnostním otevírání komor označovali regionální politici stavby za zbytečné, pokud nebudou mít návaznost i dále, tudíž na splavnost řeky od Ústí, která je zejména v letních měsících komplikovaná. Tamní úsek ke státní hranici je ale na druhou stranu jedním z posledních neovlivněných vodními díly a zejména ekologické organizace jej chtějí ochránit a zachovat okolí řeky. "Přijde mi zbytečné, aby severočeská příroda byla ničena jednak dálnicí a ještě stavbou jezů," míní senátor Bárta.
Dopravní alternativou může být podle něj po modernizaci železnice. Proti stavbě hovoří podle senátora i fakt, že německá strana od splavnění Labe na svém území upustila, nákladná stavba by tak stejně neměla potřebný efekt. Sdružení stavbu jezů prosazuje. "Argumenty jsou jasné. Zvýší se zaměstnanost v regionu, ubude zatížení automobilovou dopravou," míní výkonný ředitel SESO Antonín Rous. Pro postavení jezů jsou i vodohospodáři. "Po katastrofální povodni v roce 2002 byla lodní doprava obnovena již za 16 dní po kulminaci řeky. Silniční přechod Cínovec byl mimo provoz pro kamiony více než jeden rok a železnice stála několik měsíců," uvedl ředitel závodu Dolní Labe, Povodí Labe, Jindřich Zídek. Celková registrovaná částka na realizaci stavby je 6.212.043 tisíc korun. První etapa prací by měla být hotova v roce 2006 a druhá pak v roce 2008.