Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Ekologické busy budou, když se seženou peníze
[plný text článku | kategorie: Veřejná regionální doprava – ČR, Alternativní pohonné hmoty | Liberecký deník | Marek Kanaloš | 28. 1. 2004] [tisk]
Pouze na penězích závisí, zda budou po silnicích Frýdlantského výběžku jezdit autobusy využívající alternativní palivo(CNG). Jejich výhodou je, že přírodě škodí méně než naftové. "Náš záměr souvisí s ochranou životního prostředí, Frýdlantský výběžek totiž stále znečišťuje polská elektrárna Turów," uvedl starosta Jindřichovic Petr Pávek. "Naše energetická koncepce je založená na obnovitelných a šetrných zdrojích. Právě tímto způsobem bychom rádi vyprofilovali Frýdlantsko," podotkl starosta. Ten si uvědomuje, že nejtěžší bude získat peníze na nákup ekoautobusů. S tím souhlasí Miroslav Mach, radní Libereckého kraje odpovědný za resort dopravy. "Myšlenka pokrýt Frýdlantsko ekologickými autobusy už tu v minulosti byla. Principiálně bychom to uvítali, ale vstupní náklady jsou hodně vysoké. Naftové stojí tři a půl až čtyři milióny, ekologické kolem šesti miliónů," přiblížil Miroslav Mach. "Ideální variantou by bylo, kdyby vstupní náklady uhradil fond životního prostředí a něco by vložil i kraj ze svých prostředků," poznamenal Mach. Za nevýhodný považuje nákup ekoautobusů za stávajících podmínek také vedoucí autobusové dopravy ČSAD Liberec Jiří Řádek. "Jako dopravce nemám zájem. Z hlediska ekologie mají naftové autobusy srovnatelné parametry. Rozdíl v nákupní ceně je ale ve stovkách tisíc až miliónu. Provoz plynového autobusu je pak sice o dvě koruny na kilometr levnější, ale to se nám vrátí za několik desítek let," vysvětlil Jiří Řádek. Podle jeho slov by o ekoautobusy měli zájem, pokud by je zaplatil stát, nebo Evropská unie. "Zatím se ale o tom jen a jen mluví," podotkl.
Podle Martina Bursíka, bývalého ministra životního prostředí a nyní poradce ministra dopravy, ministerstvo připravuje program, který by zvýhodňoval provozování ekologických autobusů. Připravovaná koncepce přitom souvisí s ideou Evropské unie. "V roce 2020 by mělo po silnicích jezdit dvacet procent autobusů využívajících alternativní palivo. Předpokládá se, že polovina z nich bude jezdit na zemní plyn," přiblížil Bursík. Podle jeho slov stát už nyní provozovatelům veřejné dopravy přispívá na nákup ekologických autobusů kromě obvyklé dotace dalšími devíti sty tisíci korunami. Starosta Jindřichovic by ekologické autobusy na silnicích Frýdlantska rád viděl už letos, podle Miroslava Macha to ale není příliš reálné. "Letos zřejmě necháme jen zpracovat projekt na to, kolik bychom potřebovali takových autobusů, kde by byla plnička a na kolik by to vůbec přišlo,"upřesnil. Ekobus včera zavítal do Jindřichovic pod Smrkem. Kromě dětí ze zdejší základní školy se v něm svezl i starosta obce Petr Pávek. Foto Petr Šimr Ekobus splňující emisní normy EU, které budou závazné pro dopravce až za čtyři roky, se představil včera v Jindřichovicích pod Smrkem. "Má americko-kanadský motor s plně elektronicky řízeným vstřikováním paliva. Jeho spotřeba je oproti konkurenci nižší o deset až dvanáct metrů kubických na sto kilometrů. Splňuje nejpřísnější ekonomické normy a je využitelný pro městskou, příměstskou a meziměstskou dopravu," popsal Michal Jergl, člen představenstva společnosti Nordlogistic. Meziměstská verze, o níž se uvažuje pro Frýdlantsko, stojí od 4,9 miliónu korun.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu