Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Západní obchvat ulehčí Olomouci
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | Michal Šverdík | 28. 1. 2004] [tisk]
Nová rychlejší silnice směrem na Hradec Králové bude hotová možná už za dva roky. Pokud všechno půjde dobře, již za dva roky si Olomoučané v okolí výpadovky na Hradec Králové oddechnou od desetitisíců projíždějících automobilů a kamionů. Dnes je sužují zplodiny z výfuků, hluk, prach a otřesy. Západní obchvat Olomouce, který naváže na nedávno dokončený jižní obchvat města ve směru Praha-Ostrava, tak definitivně odvede provoz z obydlených částí Olomouce a cesta na Hradec Králové se maximálně zjednoduší. Menší provoz zároveň přinese větší bezpečí v olomouckých ulicích.
I když se otevřel jižní obchvat, stále jde o život
S výstavbou takzvané západní tangenty by se podle úřadů a silničářů mohlo začít letos v listopadu. "I když se otevřel jižní obchvat města, stále tady jde o život. Často musím přecházet cestu a někdy to vůbec nejde. Velký provoz i kolony jsou tady stále," postěžoval si Ladislav Smolík, který bydlí u Velkomoravské ulice v Olomouci. Rovněž další řidiči potvrzují, že provoz na průtahu Olomoucí nijak výrazně nepoklesl. "Myslím, že otevření jižního obchvatu moc nepomohlo. Musím tady často jezdit ve špičce a aut je zde stále mnoho. Kdyby obchvat pokračoval až na Hradec, tak řidiči, kteří míří tím směrem, by snad jezdili po něm a na průtahu Olomoucí by to bylo víc vidět," shrnula své zkušenosti také mladá řidička Andrea Slunečná z Olomouce.
Proti trase blízko obce se bouřil Křelov
Po jižním obchvatu si mohou od loňského podzimu krátit cestu řidiči od Prahy a Ostravy. Západní obchvat přidá hradecký směr. Když městské zastupitelstvo v Olomouci změnilo v devadesátých letech územní plán, začala se proti západní tangentě bouřit obec Křelov. Plánovaná trasa totiž vedla příliš blízko vesnice, a to se lidem nelíbilo. Výsledkem je, že řidiči ve směru Ostrava-Hradec Králové dál projíždějí Olomoucí. Postupem doby se stát, olomoucký magistrát a Křelov dohodly, že obec nebude bránit stavbě první části západní tangenty po kruhový objezd za Olomoucí, stát a radnice zase udělají vše pro to, aby zbylá trasa vyhovovala Křelovu. "Obchvat je alfou a omegou Křelova. Řešíme to již dvanáct let a lidé na tom trvají. Kdybychom pustili obchvat ze zřetele, otlučou nám to o hlavu. Není to totiž stavba na pět let, ale navždy. Všichni zájemci, kteří si v Křelově kupují parcely na stavby rodinných domů, se ptají na to, jak je to s obchvatem," vysvětlila starostka Křelova Anna Procházková. Kdyby trojdohoda mezi obcí, Olomoucí a státem zadrhávala, Křelov je opět odhodlán bojovat a třeba se i soudit. Zdá se, že tato krizová varianta, která by všechno mohla opět oddálit, zatím nehrozí. "Z naší strany dohodu stále respektujeme. Dnes je nejdůležitější, aby se co nejdřív začala stavět první etapa západní tangenty. Například po Foerstrově ulici projede až dvacet tisíc aut denně, a to si zasluhuje řešení," prohlásil primátor Olomouce Martin Tesařík (ČSSD).
První etapa: hotový projekt, vykupují se pozemky
Na první etapě již silničáři usilovně pracují. "Projekt je hotový a pozemky vykupujeme. Stavba by měla být zahájena letos v listopadu a první auta by se na západní obchvat mohla vydat v roce 2006," řekla Zdena Purdjaková z Ředitelství silnic a dálnic v Brně. O tom, jak rychle se bude stavět a kdy se opravdu začne, rozhodnou peníze. Nějaká částka je ve Státním fondu dopravní infrastruktury, ale to nebude stačit. Mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová uvedla, že ve fondu je na západní obchvat necelá půlmiliarda korun. "Rozhodující ovšem bude schválení finančních prostředků v dalších letech," uvedla. Patnáctikilometrový jižní obchvat stál 5,1 miliardy, západní obchvat má asi šest kilometrů. Primátor Olomouce Tesařík poznamenal, že v nejbližších dnech napíše dopis ministrovi dopravy, aby se pokusil peníze na stavbu západního obchvatu někde najít. "Musíme na to začít víc tlačit a pro obchvat něco udělat," řekl primátor.
S provizorním napojením na rondel budou problémy
Již v současnosti ale motoristé a odborníci upozorňují na to, že první část západní tangenty má jedno velmi slabé místo. Trasa totiž bude přechodně končit na rondelu za Olomoucí, který proslul desítkami těžkých havárií. "S rondelem budou problémy," soudí například starostka Křelova Procházková. To však silničáři odmítají. "Projekt na první etapu s tím počítá. Rondel má dostatečnou kapacitu na to, aby připojení unesl," řekla Zdena Purdjaková z Ředitelství silnic a dálnic.
Kdy bude západní obchvat Olomouce
* první etapa zahrnuje trasu od Slavonína k rondelu těsně za Olomoucí na výpadovce na Hradec Králové
* stavba by měla začít již letos v listopadu
* první auta by na obchvat vjela koncem roku 2006
* s definitivním dokončením se počítá v polovině roku 2007
* stát má na stavbu zatím jen půl miliardy korun Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu