Hrdějovice změnily trasu IV. koridoru [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR | Českobudějovické listy | Radek Šíma | 28. 1. 2004] [tisk] Snahy vystrnadit trasu IV. železničního koridoru mimo zástavbu skončily po pěti letech diskusí mezi Hrdějovicemi a Českými drahami nakonec úspěchem obce. Tranzitní trasa z Prahy přes České Budějovice na Horní Dvořiště nebude kopírovat současné kolejiště napříč Hrdějovicemi. S největší pravděpodobností je obejde z východu a tunelem pod Hosínem bude pokračovat na Chotýčany. "Vzhledem k trvalému odporu Hrdějovic vůči námi navržené trase jsme v loňském roce nechali vypracovat čtyři studie vedení trati a porovnali je. Obdobně jsme postupovali i při posouzení vlivu uvedených tras na životní prostředí. Jako nejpřijatelnější vyšla varianta tunelu pod hosínským kopcem," uvedl včera zástupce ČD na jihu Čech Ivan Študlar. Navržená trasa je podle Študlara kvalitní. "Jde o nejkratší a nejrychlejší spojení na dosud problematické části IV. koridoru. Vyšší náklady na jeho provedení se železnici díky úsporám vzniklými kratší vzdáleností a nižšími náklady na údržbu kolejiště v tunelu v budoucnu vrátí," vysvětluje. Pokud ministerstvo životního prostředí nebude mít vůči této trase žádné další výtky a příslušné orgány ji zanesou do územního plánu Českobudějovicka, nebude realizaci projektu prakticky už nic bránit. Starosta Hrdějovic Jiří Černoch přijal tuto zprávu se zadostiučiněním. "Ve funkci starosty jsem tři roky a celé toto období jsem bojoval s železnicemi za trasu koridoru, která by odpovídala zájmům našich občanů. Obrat ve věci považuji za vítězství zdravého rozumu Českých drah," řekl.
Hrdějovičtí se po celou dobu nenechali ničím zlomit. Ve snaze nedopustit rozpůlení obce železnicí a zhoršení tak podmínek k bydlení založili dokonce občanské sdružení Hrdějovický koridor či napsali otevřený protestní dopis předsedovi české vlády. "Jsem ráda, že naše úsilí dospělo ke šťastnému konci. S takto vedenou tratí plně souhlasím," sdělila členka sdružení a obyvatelka obce Lenka Goetzová. Českým drahám na jihu Čech nyní zbývá vyřešit ještě několik sporných míst na Táborsku. O podobu IV. koridoru se i nadále přou město Soběslav a obce Doubí, Zvěrotice a Chotoviny. "Věříme, že se i tady brzy dohodneme. Vždyś koridor stavíme pro občany a ne pro sebe," soudí Študlar. Stavba koridoru má v kraji začít v příštím roce. Harmonogram prací na celém úseku z Prahy do Českých Budějovic je rozvržen do roku 2010. Předpokládané náklady jsou 38,5 miliardy korun. Vícezdrojové financování počítá se zapojením fondů EU, Evropské úvěrové banky a Státního fondu dopravní infrastruktury.