Na dálnici přispěje též unie [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR | MF Dnes | Jan Ziegler | 29. 1. 2004] [tisk] V roce 2008 by měla jezdit auta mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí po novém okruhu. Další překážka stavbě důležité dálnice na jihu Prahy padla. Ministerští úředníci zamítli odvolání občanského sdružení proti úseku Lahovice - Slivenec. Naděje, že již za tři roky přestanou jezdit desetitisíce aut kolem barrandovského sídliště a ničit život jeho obyvatelům, se opět o kousek přiblížila. Ministerstvo pro místní rozvoj totiž zamítlo před několika dny odvolání občanského sdružení Ateliér pro životní prostředí proti stavbě dálničního okruhu na jihu mezi Slivencem a Jesenicí. Jan Kural z Ředitelství silnic a dálnic uvedl, že verdikt ministerstva umožnil vydání takzvaného územního rozhodnutí. "To je důležité, protože bez něj nelze vydat stavební povolení a začít tak stavět. Je tedy předpoklad pro to, abychom začali stavět okruh v příštím roce a celou trasu od Slivence až k brněnské dálnici dokončili v roce 2008," řekl Kural. Peníze z Evropy
Výraznou vzpruhou pro stavbu okruhu by mělo být i rozhodnutí vlády, která stavbu dálničního okruhu kolem Prahy zařadila mezi dvě nejdůležitější dálniční stavby v České republice. Druhou prioritou je stavba dálnice z Prahy do Berlína. Na čtyř- až šestiproudou dálnici kolem obvodu hlavního města by tak mohly přijít i peníze z Evropské unie. "Je naděje, že část stavby bude zaplacena ze strukturálního fondu ISPA," řekl šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát. To by urychlilo dostavbu okruhu kolem Prahy a auta by jej mohla projet i dříve než v nyní plánovaném roce 2015. Další šancí pro novou dálnici by mohl být i nový zákon o výstavbě dálnic a rychlostních komunikací, který chystá ministerstvo dopravy. "Určitě by nám pomohlo, kdyby jej poslanci schválili, tak budeme moci snadněji a rychleji vykoupit pozemky mezi Jesenicí a brněnskou dálnicí," řekl Kural. Město okruh potřebuje
Dopravní odborník z ČVUT Petr Moos tvrdí, že dokončení rychlostní komunikace kolem Prahy je pro město životně důležité. "Vnější okruh se musí dostavět co nejdřív, ale zároveň je důležité, aby byl současně dokončen vnitřní městský okruh, to znamená tunel Mrázovka a úsek Malovanka Pelc-Tyrolka s navazujícími radiálami, které oba okruhy spojí. Jedině tak se podaří zklidnit dopravní situaci ve městě," tvrdí Moos. Po dokončení nových komunikací se podle Moose dopravní situace v hlavním městě výrazně zlepší. "Pak bude možné třeba omezit provoz na severojižní magistrále a dalších přetížených komunikacích, například na Letné a jiných místech," dodal Moos. Vnější okruh kolem města prý také výrazně pomůže zlepšit životní prostředí. "Stavby, jako je například tunel pod Suchdolem, jsou dobrým ekologickým řešením," dodal Moos. Proti okruhu protestují některá občanská sdružení, jejichž mluvčím je právník Petr Kužvart. Těm se nelíbí, že část plánované dálnice hlavně na jihu v okolí Slivence podle jejich názoru příliš škodí přírodě.
Mapa: Dálniční Pražský okruh kolem Prahy - zprovozněné, budované a plánované úseky
1. Satalice – Běchovice: délka 3,6 km, v provozu
2. Běchovice - dálnice D1: délka 12,5 km, předpokládané dokončení do roku 2010
3. dálnice D1 – Jesenice: délka 8,9 km, plánované zprovoznění do roku 2008
4. Jesenice – Lahovice: délka 8,5 km, plánované zprovoznění do roku 2008
5. Lahovice – Slivenec: délka 6 km, plánované zprovoznění do roku 2008
6. Slivenec – Ruzyně: délka 13 km, v provozu
7. Ruzyně – Suchdol: délka jižní varianty blíže ku Praze 8,6 km, plánované zprovoznění do roku 2008
8. Suchdol – Březiněves: délka 11 km, plánované zprovoznění po roce 2010
9. Březiněves – Satalice: dílka 3 km, plánované zprovoznění po roce 2010
* Počet osobních aut v metropoli v roce 2003 - 648 tisíc
* O jedno auto se dělí v průměru jen 1,8 obyvatel Prahy. I v největších německých městech, kde je velmi hustý provoz, se musí o jeden vůz dělit více než dva lidé.