Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Přijdeme kvůli regulaci Labe o miliardy?
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Právo | Zuzana Roithová | 28. 1. 2004] [tisk]
Senát má na programu zákon o vnitrozemské plavbě. Jeho součástí je i kontroverzní návrh o regulaci Labe, který ve Sněmovně prosadil poslanec Schling. Nápad regulovat řeku v chráněných lokalitách se urodil už dávno, je z doby smělých plánů socialistického hospodářství. Česká republika se dnes naštěstí nachází v jiné situaci. V Labi už není silně znečištěná voda a tak je řeka zase domovem chráněných živočichů i rostlin. Stala se součástí unikátních chráněných oblastí v Evropě. ČR se také zavázala k ochraně těchto lokalit mezinárodními úmluvami a jejich ochrana je i součástí směrnic EU. Návrh je v přímém rozporu s nimi. Schlingův paragraf je nejen hrubým projevem neúcty k přírodě i právním aktům, ale staví Českou republiku do dalších rizik. Pokud by regulace s výstavbou jezů byla opravdu schválena, pak by za porušení pravidel, ke kterým se ČR zavázala, bezpochyby následovala nemalá finanční pokuta.
A je tu ještě další riziko. ČR může přijít o 25 miliard Kč ze strukturálních fondů a kohezního fondu, o něž usiluje už v roce 2004, a v následujících dvou letech o dalších 55 miliard Kč. Evropská komise totiž stanovila velmi zřetelně, čím podmiňuje čerpání z těchto prostředků, a to s ohledem na udržitelné fungování vnitřního trhu. Prioritní podmínky pro schvalování podpory jsou tři: funkční hospodářská soutěž, korektní veřejné zakázky a ochrana životního prostředí v limitech platných pro všechny členské země. I volný trh má svá omezení s ohledem na jeho udržitelnost, v Evropě nesmí ohrozit chráněné přírodní zdroje. Podnikatelé i regionální politici mohou připravit sebelepší projekty, ale na prostředky z EU si nesáhnou, pokud by tento zákon začal se svou bezprecedentní výjimkou z ochrany životního prostředí skutečně platit. Ani sebelepší diplomacie českých poslanců v Evropském parlamentu v takovém případě nic nezmůže. Nevím, jak se to mohlo stát, že si poslanci při hlasování o Schlingově "zlepšováku" neuvědomili všechny souvislosti. Snad proto, že se to zase stalo, nikoli poprvé, tzv. na poslední chvíli.
Nyní je pouze na Senátu zákon dát do souladu se zdravým rozumem i s právními závazky ČR a vrátit jej znovu poslancům. Nejde jen o miliardy z EU, nejde jen o smluvní závazky, jde především o ochranu přírody alespoň v minimální míře nezbytné pro udržitelnost života na Zemi pro budoucí generace. Zvítězí-li v Senátu zdravý rozum, zůstane na Labi bobr, lososi budou dál bez překážek táhnout touto řekou a celý ekosystém s unikátními rostlinnými a živočišnými druhy v oblasti Labe i Vltavy bude mít i nadále šanci na zdravou budoucnost. A s ní i naši potomci. Vidím tu ještě jednu příležitost, která je výzvou pro mého kolegu senátora a ministra dopravy Milana Šimonovského. Na výstavbu jezů na Labi se počítalo se 7 miliardami Kč. Zvítězí-li zdravý rozum dvakrát, pak po odmítnutí Schlingova paragrafu by tyto prostředky mohly být použity na modernizaci ekologické železnice, například právě v Polabí a Povltaví. Příkladem je sousední Německo, které už neplánuje investice do obnovy lodní dopravy, ale právě do polabské železnice. Věřím, že senátoři nepodlehnou polopravdivým ba lživým argumentům betonové lobby vůči železnici, která si již nabrousila své zuby úspěchem ve Sněmovně. Věřím však, že na zdolání Senátu své zuby nemůže mít dost ostré. Autorka, senátorka za KDU-ČSL, je místopředsedkyní výboru pro zdravotnictví a sociální politiku.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu