V Plzni chtějí referendum, radnice je proti [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR, Děti Země | Hospodářské noviny | Miroslav Petr | 29. 1. 2004] [tisk] Právníci se přou, zda mohou lidé v referendu rozhodovat o zvýšení cen městské dopravy. Když loni rozhodli plzeňští radní, že od letošního roku ve městě stoupne cena jednorázové jízdenky v městské hromadné dopravě z osmi na dvanáct korun, netušili, jaký poprask svým verdiktem způsobí. Ještě před koncem roku podpořilo svým podpisem téměř 15 tisíc Plzeňanů požadavek na vyhlášení místního referenda, které by mohlo usnesení radních zvrátit. Zdálo se, že všelidovému hlasování nic nebrání. Všechno je ale jinak. Navrhovatelé z řad ekologického sdružení Děti Země chtějí předat politikům podpisové archy a návrh na vyhlášení referenda tento pátek. Ale už dnes radnice zveřejní stanoviska právníků, kteří tvrdí, že hlasovat o cenách jízdného ze zákona v žádném případě nelze. Aktivisté, zaštítěni právním posudkem opačného znění, jednoznačně tvrdí, že ano. Není tedy vyloučeno, že původně snadná představa o vyhlášení referenda skončí vleklým soudním sporem. Referendum o cenách?
"Máme k dispozici odborná stanoviska, která jednoznačně říkají, že v dané věci je referendum nepřijatelné," tvrdí právník magistrátu Milan Duda. Referendem mohou občané rozhodovat jen věci, které jsou v samostatné působnosti obce. A tou podle Dudy určování cen akciové společnosti Plzeňské městské dopravní podniky určitě není. "Máme právní posudek, ze kterého je jasné, že referendum se konat může, protože město je stoprocentním akcionářem dopravního podniku," oponuje zástupce Dětí Země Jan Rovenský. "Výkon práv spojených s účastí v obchodní společnosti je typickým příkladem výkonu působnosti samostatné," uvádí mimo jiné tento posudek právníka Ondřeje Tošnera. Radnice používá na adresu aktivistů silná slova: populisté, ekologičtí extrémisté. Druhá strana si v ničem nezadá - mluví o aroganci mocných, kteří ignorují názor značné části voličstva. Požadavek na hlasování podepsalo totiž skoro tolik lidí, kolik jich při posledních komunálních volbách v Plzni dalo hlas vítězné a v radě města tedy převládající ODS. "Teď na náš názor kašlou, ale při volbách jim budeme zase dobří," reagovala pětašedesátiletá Plzeňanka Eva Spěváčková. 50 miliónů pro dopravu
Pokud by k lidovému hlasování skutečně došlo, je pravděpodobné, že většina zdejších lidí by zvýšení cen jízdenek odmítla. Dopravní podnik, kterému má zdražení ročně přinést do rozpočtu 50 miliónů korun, by pak musel za nemalých nákladů už v lednu zvýšené ceny opět snížit. "Žádali jsme je, aby se zdražením počkali do referenda. To odmítli," uvádí předseda Dětí Země Vít Roušal. Podle něj tak radikální cenová úprava jen odradí spoustu lidí od cestování ekologicky šetrnou městskou dopravou. Jízda tramvají (bez přestupu) údajně nestojí 12 korun nikde v republice. "Ceny jízdenek se v Plzni zvyšovaly naposled v roce 1998. Od té doby obrovsky vzrostly náklady a město už nemůže dotovat provoz MHD tak štědře jako dosud," hájí rozhodnutí radních náměstek primátora Miroslav Kalous. Primátor: je to nešťastné, ale nelze jinak
Sám primátor Jiří Šneberger prý z této cenové úpravy nemá radost, ale není jiné cesty. "Jsou kroky, za které nás lidé nepochválí, a přesto jsou nezbytné. My už nemáme, kde jinde ty peníze brát. A pokud bychom v těchto věcech dali vždy na přání voličů, tak může město brzy skončit v obrovském dluhu," tvrdí první muž radnice. Šneberger připouští, že razantní zdražení jízdenky bez možnosti přestupu z 8 na 12 korun nebylo šťastné. "Byla chyba to udělat takovým skokem. Z toho se musíme poučit." Primátor, který bude při podzimních volbách kandidovat na post senátora, míní, že propříště je nutné ceny zvyšovat postupně. A včas informovat občany, aby nebyli z ničeho nic překvapeni.