Děčínský senátor: Jezy na Labi stejně budou [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Liberecký deník | Vladimír Škaloud | 31. 1. 2004] [tisk] Přestože Senát schválil vypustit ze sněmovního znění zákona o vnitrozemské plavbě výjimku pro úsek dolního Labe, která by znamenala, že ministerstvo životního prostředí by už nemohlo bránit úmyslu prohloubit na Děčínsku řeku a vybudovat dva jezy, podle děčínského senátora Josefa Zosera se nejedná o zamítnutí úprav toku řeky. Proč podle vás většina senátorů výjimku ze zákona nepodpořila?
Zřejmě z obavy, že by se ministerstvo životního prostředí nemohlo k výstavbě v chráněném území vůbec vyjadřovat. Ustanovení o veřejném zájmu však v zákonu zůstalo. Myslíte si tedy, že ke zlepšení splavnosti Labe na Děčínsku přece jen dojde?
Osobně se domnívám, že dříve či později ano. V tomto smyslu se v senátorských klubech vyjádřil i exministr dopravy Schling. Hovoří se o tom vybudování vodních elektráren, jejichž výtěžek by pak mohl jít na financování vodního díla. V čem vidíte přínos projektu?
Lodní doprava má svůj smysl. Rozměrné zboží prakticky nelze jinak přepravit. Lodě mohou převážet i desítky kamionů. Průchodnost silnic i železnic je omezená. Proto jsem i přes částečné narušení přírody pro vytvoření jezů na Labi. Co by jejich zamítnutí mohlo pro region znamenat?
Děčínsko sice má předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu, ale v minulých letech se do něj příliš neinvestovalo. Pro snižování patnáctiprocentní nezaměstnanosti je to spíše doplňkové odvětví. Je tady velice špatná infrastruktura, Děčín není propojen se zbytkem regionu. Když tady už máme vodní cestu, je škoda ji nerozvíjet a naopak ji likvidovat. Projekt má podporu severočeské samosprávy i státních institucí jako třeba úřadů práce.