Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Pardubice se stanou dopravním uzlem
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | MF Dnes | Petr Milata | 31. 1. 2004] [tisk]
Devadesátitisícové Pardubice mají šanci se stát významným dopravním uzlem České republiky. Křížit by se zde totiž za pár let měly letecká, dálniční, železniční, ale i vodní doprava. Napojení na železniční koridor, dálnici, letiště a říční dopravu dosud žádné město kromě Prahy nemá. Pardubickému civilnímu letišti se po letech ztrát začalo dařit a loni přepravilo rekordních třicet tisíc lidí. Dostavba dálnice D11, která do tří let napojí Hradec Králové i Pardubice na nejrychlejší silniční síť v republice, odstartovala minulý týden. Po železničním koridoru se z Pardubic dá jezdit rychlostí až sto šedesát kilometrů v hodině směrem do Prahy i do Brna už nyní.
Ministr životního prostředí Libor Ambrozek udělil na konci minulého roku výjimku pro výstavbu plavebního kanálu v Přelouči a Labe tak bude zanedlouho splavné pro hamburské či pražské lodě až do Pardubic. “Povolením této stavby již splavnění Labe do Pardubic nic nebrání,” potvrdil Miloslav Macela, krajský radní zodpovědný za dopravu. Třímiliardový záměr výstavby plavebního stupně Přelouč podporuje vedení Pardubického kraje, Pardubice i Přelouč. Naopak ekologičtí aktivisté, kteří se projektu vodního díla snažili zabránit, bijí na poplach. Podle nich svým rozhodnutím ministr umožnil likvidaci nebo vážné ohrožení populací šestadvaceti chráněných, kriticky a silně ohrožených druhů živočichů a rostlin.
“Investor, kterým je ministerstvo dopravy, musí dodržet podmínky určené ekology, a to vybudovat náhradní stanoviště pro ohrožené druhy a chráněné živočichy a rostliny přestěhovat. Na dodržení podmínek bude dohlížet Agentura ochrany přírody a krajiny,” odpověděla na obavy ekologů tisková mluvčí ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová. Rozhodnutí ministra je navíc pravomocné a uzavírá řízení a pře, které trvaly téměř dva a půl roku. Stavba Plavebního stupně Přelouč je plánována na pět let. První stavební práce na zhruba tříkilometrovém kanálu by mohly začít v roce 2006. Peníze na jeho výstavbu jsou totiž již připraveny. Zahájení stavby však bude předcházet transfer ohrožených druhů rostlin a živočichů.
D11 oživí ekonomiku a pomůže letišti
Dálnice D11 dorazí do východních Čech do tří let. Pardubice na ni napojí dálniční přivaděč u Opatovic nad Labem. Společně se čtyřmi pruhy nové silnice dorazí do města, ale i okolního regionu řada výhod. Směrem k Praze se bude jezdit rychleji a bezpečněji, kvalitní komunikace přiláká další investory a těm stávajícím ušetří peníze za dopravu. Ekonomika v Pardubickém a Královéhradeckém kraji tak zřejmě dostane oživující injekci. “Někteří nyní musí mít zastoupení v Praze, protože jakmile do místa jejich závodu nevede dálnice, tak tam své zákazníky nedonutí přijet. Dálnice vedoucí až k Pardubicím by to však mohla výrazně změnit a podnikatelům v tomto regionu pomoci,” sdělil ředitel Hospodářské komory Pardubického kraje František Jarolím. Dálnice bude mít zřejmě pozitivní vliv i na provoz mezinárodního letiště v Pardubicích. “Je to významný mezník i ve vývoji našeho letiště. Jakmile od nás nebude dálnice vzdálena víc jak deset kilometrů, staneme se zajímavými pro nízkonákladové letecké společnosti i pro nákladní dopravu. To vše by samozřejmě mělo pozitivní vliv i na rozvoj pardubického regionu,” míní Jan Andrlík, ředitel společnosti East Bohemian Airport. Pardubice a Hradec Králové během několika let také spojí čtyřproudová silnice. I tato stavba souvisí s výstavbou dálnice D11. “Na čtyřproudové silnici mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se bude pracovat v návaznosti na výstavbu dálnice D11 od Poděbrad,” řekl šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr s tím, že čtyři pruhy mezi Pardubicemi a Hradcem by urychlily dopravu mezi oběma městy a cestování by bylo bezpečnější.
Železniční koridor je hotov
Zatímco letecká doprava se začala v Pardubicích slibně rozvíjet teprve loni a na splavnění Labe a dostavbě dálnice D11 se bude ještě pár let pracovat, napojení města na kvalitní železniční dopravu už nějaký čas funguje. Rychlostí až sto šedesát kilometrů v hodině se z krajského města nyní dá jezdit směrem na Prahu i Moravu. Od poloviny letošního roku navíc chtějí České dráhy obnovit rychlík Brněnský drak, který bude stavět i v Pardubicích. Pro něj počítají se soupravou Pendolino italského výrobce Alstom Ferrovia, jež bude schopná jezdit po kolejích maximální možnou rychlostí. V současné době ještě probíhají na koridoru doplňkové stavební práce, například v Přelouči se v současné době buduje silniční nadjezd.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu