Jsem rád, když cena ropy stoupá [plný text článku | kategorie: Alternativní pohonné hmoty | Týden | Jaroslav Mašek | 1. 12. 2003] [tisk] Bionafta po vstupu ČR do Evropské unie zdraží o několik korun. Podle generálního ředitele společnosti Setadiesel Ladislava Mandíka hrozí české bionaftě slovenský osud. Kvůli Slovnaftu tam došlo k téměř úplnému zastavení její výroby.
Co se na Slovensku stalo? Proč odtamtud bionafta vymizela? Říkám tomu Hatinova finta (předseda představenstva Slovnaftu a člen dozorčí rady maďarského MOL; pozn. red.). Na počátku byl dobrý záměr povinně přidávat metylester řepkového oleje do nafty přímo v rafineriích. Slovnaft prohlásil, že bez významných nároků na dotace skoupí veškerou jeho produkci na Slovensku. Zákonodárci na základě této vize provedli legislativní změny, jejichž následkem se stala výroba bionafty ekonomicky neúnosná. Slovnaft samozřejmě žádný metylester nekupuje.
Proč hrozí podobný scénář v České republice? Ministr zemědělství Jaroslav Palas nedávno oznámil záměr plošné aditivace nafty metylesterem v objemu tří až pěti procent. Pro spotřebitele je to pozitivní, protože moderní odsířená nafta je poměrně suchá a řepka zlepšuje její vlastnosti. Aditivace je ovšem dlouhodobý proces a musí nejprve proběhnout odbornou debatou. Nemá smysl zastírat vliv naftařských společností, které v ČR investovaly. Tlaky proti bionaftě stále existují.
Bráníte se přes bionaftařskou lobby? Existuje Sdružení výrobců bionafty a jsme členem České petrolejářské asociace. Snažíme se tam argumentovat nutností stálého vývoje biopaliv. Většina nadnárodních společností by ovšem přivítala, kdyby z českého trhu zmizela. Hodně nám pomohla OMV, ale odborné veřejnosti to vždy trochu vadilo.
Jak s OMV spolupracujete? Na počátku devadesátých let jsme obchodovali s pohonnými hmotami a stavěli pumpy. Pak jsme usoudili, že je to spíše doména společností, které vlastní celý řetězec počínaje ropnými vrty. Síť stanic jsme prodali OMV a zároveň s ní uzavřeli smlouvu, podle níž uvedla setadiesel na všechny své pumpy. Byl to od ní odvážný krok a postupně se přidali další. Bionafta se tak dostala ze zemědělských dvorů.
Kolik metylesteru by bylo zapotřebí, kdyby se jím měla aditivovat veškerá nafta? Kolem sto tisíc tun ročně. Takové množství by se v ČR možná podařilo dát dohromady s využitím malých výroben. Ovšem kvalita jejich produkce je kolísavá. Na evropské úrovni se vyrábí pouze v Mydlovarech a v Olomouci. Navíc bylo v Německu postaveno velké množství provozů s dotacemi EU, které budou silnou konkurencí. Proto zvažujeme výstavbu stokilotunové jednotky na výrobu metylesteru přímo v litvínovském regionu poblíž rafinerie.
Jaká je vaše současná kapacita? Společně se Setuzou a jinými producenty vyrábíme asi šedesát tisíc tun ročně. Výroba metylesteru není příliš drahá ani komplikovaná, ale náročná je extrakce oleje z řepkového semene. Setuza nedávno investovala několik miliard a vybudovala zařízení na světové úrovni. Přes společnou firmu Seta Trading prodáme přibližně padesát milionů litrů bionafty ročně.
Kdo je vaším největším konkurentem? Zřejmě třebíčská firma ADW, která vyvinula kvalitní produkt.
Kdy přestanou být biopaliva závislá na dotacích? Podle našich propočtů by musel barel ropy stát padesát dolarů. K tomu jednou může dojít. Klasická paliva dnes v ceně zahrnují pouze náklady na těžbu. Metylester se musí vyrobit a řepka vypěstovat. Vláda dotační titul na příští rok připravila, ale ještě nevíme, zda se bude realizovat.
Od příštího roku se na bionaftu zvýší spotřební daň a po vstupu do EU bude přeřazena do základní sazby DPH. O kolik musí být oproti naftě levnější, aby byla prodejná? Snažíme se, aby byla před započtením DPH o korunu levnější. Ne vždy se to daří. Jsme spokojeni, pokud cena ropy roste, i když zemědělský intervenční fond podle ní upravuje cenu řepky jako vstupní suroviny. Systém zatím funguje a stát se zavázal k podpoře alternativních paliv i pro budoucnost.
Jak vám stát ještě přispívá? Za stabilní cenu skupuje řepku a prodává ji výrobcům metylesteru. Věříme, že eventuální výstavba naší výrobní jednotky by byla podpořena ze sedmnácti miliard určených k revitalizaci pánevních okresů.
Jednotka na výrobu bionafty pomůže revitalizaci? Ano. Vytvoří spádovou oblast pro řepku, kterou lze pěstovat v těchto podmínkách.
Jaké jsou nevýhody bionafty? Má horší stabilitu v čase, proto se třeba nehodí k dlouhodobému skladování. Je to daň za její biologickou odbouratelnost. Pokud vyteče do země, bakterie by si měly do jednadvaceti dnů poradit. Není problém dodat stabilizátor, ale ekologická šetrnost je jedním z kritérií pro poskytování výhod. Možná začneme vyrábět dva druhy bionafty: ekologickou pro zemědělství a stabilizovanou na skladování.
Proč se vlastně metylester míchá s naftou? Rád připomínám, že první motor Rudolfa Diesela běžel na rostlinný olej. Na čistý metylester lze jezdit bez problémů. V Rakousku a Německu se prodává a namíchanou bionaftu koupíte pouze ve Francii. Tlak ropných společností v Německu neumožnil profesionální míšení a aditivování. U nás jsme v tomto ohledu napřed.
Hodí se bionafta pouze pro starší dieselové motory? Naopak. To je rozšířený omyl. Nová auta jsou perfektně vybavená a mohou jezdit i na čistý metylester, který těsnicím prvkům z fluorkaučuku neškodí. Pokud bionaftu natankujete do deset let starého vozu, může vám začít téci palivové čerpadlo. Dříve používaný silikonový kaučuk není tak odolný.
Před třemi lety bionafta ze stojanů načas zmizela. Co se stalo? U výroby se sešel ropný průmysl a zemědělci. Když byla spotřebována stará sklizeň, naplánovala si výrobna metylesteru odstávku. Dnes už se to neděje a funguje železná logistika. Na žádné pumpě nesmí palivo dojít.
Stačí pro výrobu řepka od českých zemědělců, nebo se musí dovážet? Dotační program je koncipován tak, aby se používala především česká řepka. Ale kvůli letošnímu suchu se v příštím roce zřejmě dovážet bude. Pěstování řepky je z ekologických důvodů doporučeno maximálně na čtrnácti procentech plochy půdy a dnes je po ní v Evropě velký hlad. Téměř každý měsíc jezdíme domlouvat možnosti jejího pěstování na Ukrajinu.
Tamní vláda je podporuje? Ano. Zabývá se tím i česko-ukrajinská mezivládní komise. Ukrajinci by měli zájem také o stavbu výrobny metylesteru. Problémem zůstává, jak odtamtud řepku dostat.
Kde leží budoucnost výroby metylesteru? Dnes provádíme sběr nebo výkup upotřebeného oleje třeba od McDonald´s. Po odfiltrování a pročištění se z něj udělá kvalitní metylester. To je pouze počátek. Už existuje projekt, podle kterého se dají zpracovávat kafilerní tuky, vepřové sádlo a použité rostlinné oleje. Vše projde výrobním procesem a výsledkem je glycerin v kosmetické kvalitě, metylester a stearin.
Účastníte se tendru na dodávku ropy pro České dráhy.Jaké jsou vaše šance? Důležité bylo finanční aranžmá obchodu, které jsme již vyřešili. S RobinOilem, Čeprem a Benzinou jsme postoupili do finále. Benzina je naším dlouhodobým partnerem, takže když vyhraje, budeme jim zřejmě pomáhat. A naopak. Rozhodnutí padne třetího prosince.
Podle veřejně dostupných informací vás vlastní společnost H-Seta, která je v konkursu. Co to znamená? To není pravda, ta nás nevlastní. Akcie máme stále rozděleny mezi čtyři společníky. Takové informace vznikají v důsledku pořádání valných hromad. Můj asistent se před každou prohlásí jediným vlastníkem a pak nám zase akcie vrátí. V takovém případě ji to tiž můžeme udělat prakticky okamžitě a bez inzerce.
Ladislav Mandík (47) - Jeden ze čtyř spolumajitelů litvínovského holdingu Seta, který obchoduje s pohonnými hmotami, zajišťuje přepravu nebezpečných nákladů a vlastní patent na výrobu směsné bionafty Setadiesel. V devadesátých letech vybudovala skupina sedmnáct čerpacích stanic, které v roce 1997 prodala společnosti OMV. Od té doby se zaměřuje především na vývoj a výrobu biopaliv, při němž spolupracuje s pražskou VŠCHT. Významným obchodním partnerem je tukový gigant Setuza, se kterým vlastní firmu na výrobu a distribuci bionafty Seta Trading. Obrat skupiny Seta prý dosahuje dvou miliard korun ročně. Mandík je generálním ředitelem Sety, jednatelem dopravní sekce okresní hospodářské komory v Mostě a členem komise rozvoje města Litvínov. V minulosti byl členem KSČ, pracoval ve správě silnic a byl činný ve svazu mládeže. Je ženatý, má tři syny a žije v Litvínově, kde pěstuje vzácné dřeviny. Snaží se o obnovu dopravní infrastruktury směrem na Německo a tvrdí, že velkou investici v regionu udělal pouze Hitler a sedmá pětiletka. Do svého audi A8 tankuje lihobenzin oxylin.