Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Integrovaný systém dopraví polovinu obyvatel
[plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | Právo | Jan Chmelíček | 2. 12. 2003] [tisk]
Fungovat začne už za třicet dní. Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje, jehož první etapa začne fungovat na začátku příštího roku, má znamenat zavedení spolupráce a vzájemné koordinace jednotlivých druhů veřejné dopravy na území pokrývajícím 17 procent celkové rozlohy kraje, obývaném téměř 556 000 obyvatel, což představuje 49 procent obyvatel kraje. Do systému bude zahrnuto kromě krajského města Brna také 112 obcí v jeho okolí. Bude zde operovat 11 dopravců, z nichž největší je Dopravní podnik města Brna s desítkami tramvajových, trolejbusových a autobusových linek, dále autobusy městské hromadné dopravy v Blansku, regionálních autobusových dopravců a také 120 kilometrů železničních tratí směřujících na všechny strany od Brna, z nichž nejfrekventovanější budou tratě na Tišnov, Blansko a Vranovice. Smyslem integrace je snaha zabránit zahušťování dopravy v radiálních příjezdových komunikacích k centru města Brna a hlavní kapacitu přenést na kolejovou dopravu.
Jednotné tarify, návaznost spojů
K nepochybným výhodám integrovaného dopravního systému, který v kraji od září loňského roku intenzívně připravuje společnost Kordis, s. r. o., zřízená Jihomoravským krajem a městem Brnem, bude patřit vzájemné provázání jednotlivých spojů, jednotná tarifní a přepravní pravidla pro všechny, jednotný informační systém, stejné jízdenky u všech dopravců, zavedení předplatních jízdenek, pravidelnost odjezdů, konec dublování jednotlivých spojů po silnici a kolejích, ve většině případů také tzv. nadstandardní dopravní obsluha spočívající v rozšíření počtu večerních a víkendových spojů. Na řadu nevýhod upozorňují zejména v posledních dnech starostové i občané některých obcí. Nejhorší bude nepochybně nutnost přesedání z autobusů na vlaky nebo na tramvaje v řadě přestupních uzlů. Pro obyvatele některých obcí v blízkosti Brna to bude znamenat i určité zdražení dopravy, všechny obce zúčastněné v systému budou muset na dopravu přispívat částkou 50 Kč na občana.
Výhody převažují
Podle vedoucího odboru dopravy Jihomoravského kraje Jana Pavlíčka výhody převažují. Ztráty způsobené přestupy nebudou bolestivé, v případech zvýšení cen jde podle něj pouze o kosmetické úpravy. Zatímco pro obyvatele Brna se nic podstatného nezmění, kromě toho, že budou více vytíženy některé tramvajové linky, především na radiálách směřujících k centru města, obyvatelé okolních obcí (zhruba 180 000 lidí) zažijí něco podobného, jako Brňané v roce 1995, když integrovaný dopravní systém zaváděl brněnský dopravní podnik. Zato jim však systém nabídne možnost cestování po celém Brně, možnost zakoupení předplatních jízdenek se slevou a s možností mnohačetného cestování do zaměstnání i za zábavou několikrát denně, zlepšení spojení o víkendech. Jak informoval Alan Butschek z Českých drah, železničáři nyní vypraví denně 268, o víkendech pak 188 spojů, což znamená, že na nejvytíženějších tratích (Brno – Tišnov) budou příměstské vlaky jezdit ve 20minutovém taktu, na jiných směrech a v dopravním sedle nejméně jednou za 60 minut. Zatímco na železnici spojů přibude, někteří autobusoví dopravci přijdou o své dosavadní výkony. Například ČSAD Brno-město podle ředitele Tomáše Střelského získalo 13 příměstských linek, na které nasadí 38 autobusů. Proti současnosti však bude nový systém pro firmu znamenat měsíční pokles výkonů o 60 000 kilometrů.
Zatím 30 procent obcí podepsalo
Smlouvy o zapojení do systému podepsalo podle informací z pondělní tiskové konference zatím 30 procent obcí. Další přibývají postupně, mnohde mají rozhodnout prosincová zastupitelstva. Ředitel podniku Kordis Jaromír Holec řekl, že žádná obec není nucena podepsat. Pokud například město Kuřim nezmění svůj dosavadní postoj a neumožní autobusům integrovaného systému příjezd na tamní nádraží, budou přestupní uzly v železničních stanicích Čebín a Česká. Zbývá však ještě měsíc jednání, během kterého se podle představitelů Kordis podaří vyjasnit většinu problémů. "Kdyby některé obce nepodepsaly smlouvy, systém se kvůli tomu nezhroutí," řekl krajský radní Jaroslav Pospíšil (Koalice), odpovědný za dopravu. Podle něj totiž finanční podíl obcí na nákladech dopravní obslužnosti kraje má představovat jen necelých pět miliónů korun z celkové částky 244 miliónů, kterou přispívá stát a kraj. "Jsem přesvědčen, že většina obyvatel i obcí se během půl roku přesvědčí o výhodách systému a za rok si na připomínky nikdo ani nevzpomene. Nemůžeme ani čekat, že tak složitý projekt by byl přijat všemi bez připomínek," řekl Pospíšil.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu