Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Podporují šetrnější variantu
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Noviny Svitavska | Zuzana Fruniová | 2. 12. 2003] [tisk]
V rámci připravované výstavby rychlostní komunikace R35 se z původních pěti variant zvažují v současné době dvě alternativy: severní, kterou podporuje ministerstvo dopravy, a jižní. Ta nachází zastání u ministerstva pro životní prostředí. Vedení radnice prosazuje variantu jižní. Tu lze z obecného hlediska považovat za jakýsi protipól varianty severní.
Akceptují odborníky
"Jsem starostou města, které leží v hospodářsky slabém a strukturálně postiženém regionu, proto se přikláním k variantě jižní. Ta víceméně kopíruje stávající silnici I/35," konstatuje starosta Václav Koukal. "Se starosty mikroregionu jsme se shodli, že naší oblasti, kde je nyní čtrnáctiprocentní až patnáctiprocentní míra nezaměstnanosti, by jiné řešení přitížilo," vysvětluje důvody stanoviska Koukal, podle něhož je důležitý i pohled odborníků z oblasti dopravy. Jak starosta zdůraznil, ve svém názoru se opírá o argumenty, které zpracovali specialisté z brněnského Vysokého učení technického, kteří trasování rychlostní komunikace R35 posuzovali z několika pohledů. "Z jejich posudků vyplývá, že jižní varianta je levnější, šetrnější k životnímu prostředí, s možností etapovité stavby," uvádí starosta důvody pro jižní trasu.
Severní varianta podle Koukala svojí snahou napojit co nejvíce sídel regionálního významu jako je Česká Třebová, Ústí nad Orlicí či Lanškroun, zpochybňuje základní význam rychlostních silnic. Tím je rychlá tranzitní doprava a propojení vzdálenějších sídel. Severní varianta je rovněž ve srovnání s jižní o dvacet procent delší. "Jižní trasa, kterou preferuji, splňuje požadavky na rychlé převedení dopravy přes diskutované území," míní starosta. Jižní alternativa rychlostní komunikace R35 je vedena v koridoru silnice I/35 s připojením sídel Pardubického kraje, která mají regionální význam. Ústí nad Orlicí a Česká Třebová zůstávají na silnici I/14 s výhodným napojením směrem k Hradci Králové a Pardubicím.
Složitá zimní údržba
"Odborníci se také domnívají, že plánované obchvaty Holic, Litomyšle a Vysokého Mýta, dopravu zrychlí. V současnosti se již po "pětatřicítce" jezdí, po nedávno otevřeném obchvatu Janova se doprava od Hradce Králové a Pardubic výrazně zrychlila. Severní alternativa by se však budovala od základu," argumentuje Koukal. Severní trasa by prý byla rovněž složitější na zimní údržbu, protože zahrnuje řadu technických staveb. Vážné připomínky se dají očekávat u severní varianty rovněž z pohledu životního prostředí. "Věřím, že důvody proti severní variantě, které jsou podrobně uvedeny v námitkách předaných krajskému úřadu, pomohou při rozhodování o výběru trasy. Doufám, že odborná hlediska převáží nad politickým rozhodováním," říká svitavský starosta Václav Koukal.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu