Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Věřím ve zdravý rozum zastupitelů
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Právo | Zdeněk Seiner | 2. 12. 2003] [tisk]
STAROSTA SVITAV VÁCLAV KOUKAL (NEZÁVISLÝ) PRÁVU ŘEKL:
Starostové Svitavska a Orlickoústecka si vyhlásili tajnou válku. Bojují o to, kudy povede rychlostní komunikace R35. Severní variantu prosazují Orlickoústečtí, vy asi budete pro variantu jižní.
Jako starosta města, které leží v hospodářsky slabém a strukturálně postiženém regionu, se samozřejmě přikláním k jižní variantě. Se starosty mikroregionů jsme se shodli, že naší oblasti, kde je teď až 15 % nezaměstnanosti, by jiné řešení přitížilo. To je pohled hospodářský a politický, stejně důležitý je i pohled odborníků z oblasti dopravy.
Obhájci severní varianty ale také mávají stanovisky odborníků.
Opírám se o argumenty, které zpracovali specialisté z Fakulty architektury VUT Brno, kteří posuzovali trasování R35 z několika pohledů. Z hlediska dopravního, urbanistického a vlivu stavby na životní prostředí. Z těchto posudků vyplývá, že jižní varianta je levnější, šetrnější k životnímu prostředí, s možností rychlé etapové realizace.
Někdy ale je třeba podívat se na mapu z větší výšky, nevidět jen své město a mikroregion. Rychlostní komunikace by při splnění všech požadavků mohla kličkovat Pardubickým krajem a pro dálkovou dopravu se stane nezajímavá.
Severní varianta svou snahou napojit co nejvíce sídel regionálního významu, například Českou Třebovou, Ústí nad Orlicí, Lanškroun, zpochybňuje základní význam rychlostních silnic, kterým je tranzitní rychlá doprava a propojení vzdálenějších center. Severní varianta vedená v členitém terénu je o pětinu delší. Navíc Ústí nad Orlicí a Česká Třebová zůstávají na silnici I/14 s napojením směrem k Hradci Králové i Pardubicím.
Nejde o to jen rychlostní silnici postavit, ale i udržovat ji sjízdnou. Zejména v zimě bývá Svitavsko bolestivým místem pro silničáře stejně jako Orlickoústecko.
V dopravě jde především o peníze. Jižní trasa bude zajímavější, protože je kratší než severní. Zatímco po současné pětatřicítce se jezdí, a například po nedávno otevřeném obchvatu Janova se doprava od Pardubic výrazně zrychlila, severní trasa by se budovala od základu. Provoz na ni by tedy byl zahajován až ve větších ucelených etapách. Severní trasa by byla složitější na zimní údržbu, protože zahrnuje řadu technických staveb. Silnice by kopírovala velmi členitý a místy i horský terén. Problematická by byla i z pohledu životního prostředí, dají se tedy očekávat vážné připomínky k životnímu prostředí. To u jižní trasy nehrozí.
Máte argumenty, příznivci severní trasy budou mít také své. Rozhodne krajské zastupitelstvo. Tam je asi třeba lobbovat, fakta nestačí.
Věřím, že odborná stanoviska převáží nad politickým rozhodováním. Věřím ve zdravý rozum zastupitelů.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu