Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Vlaky tepny, autobusy vlásečnice
[plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | MF Dnes | Robert Klos a Jana Vokurková | 2. 12. 2003] [tisk]
Brno a široké okolí se chystají na největší změnu v systému hromadné dopravy. Lidé, kteří putují hromadnou dopravou po Brněnsku, Blanensku či Tišnovsku, si stříhají krejčovský metr. Do startu integrovaného dopravního systému, který propojí vlaky, autobusy, tramvaje i trolejbusy, zbývá třicet dní. Zatím se integrace týká Brna a více než stovky obcí, které se nacházejí ve zhruba dvacetikilometrovém okruhu. V dalších fázích má sjednocení dopravy zasáhnout i zbytek Jihomoravského kraje. Co bude nový systém znamenat pro cestující? Zjednodušeně se dá říci, že principy známé z brněnské hromadné dopravy se rozšíří za hranice Brna. Vlaky i autobusy budou jezdit v pravidelných intervalech, na vozech se objeví čísla linek, uvnitř budou označovače. Lidem postačí jediná jízdenka, ať již jednorázová nebo předplatní.
"Přirovnáme-li systém ke krevnímu oběhu, budou hlavními tepnami koleje. Na ně naváží vlásečnice, tedy autobusová doprava. Vlaky a tramvaje totiž začínají být ve velkých městech rychlejší než individuální doprava, protože nemusejí čekat v automobilových zácpách," tvrdí Jan Pavlíček, vedoucí odboru dopravy jihomoravského krajského úřadu. Zvýší se počet přestupních míst, ale zároveň se sníží intervaly linek. "Jízdní řády počítají s těsnou návazností spojů, takže časové ztráty při přestupu by měly být minimální," dodal Pavlíček. Změny se dotknou poloviny obyvatel Jihomoravského kraje - přes půl milionu lidí. První etapa totiž zahrnuje nejlidnatější území v regionu.
Brno si už zvyká
Nejméně zasáhne nový systém Brno. Od ledna se zruší noční tramvaje 1 a 8, místo nich pojedou autobusy. "Do Bílovic nad Svitavou povede nová linka městské dopravy. Dále osazujeme stojany na linku z Brna do Prace," přiblížil novinky ředitel brněnského dopravního podniku Bedřich Prokeš. Očekává se také nárůst cestujících z přestupních uzlů u železničního nádraží v Králově Poli nebo na konečné zastávce tramvají ve Starém Lískovci, kde regionální autobusy vyloží cestující. Dopravní podnik tam posílí provoz; například tramvaj číslo 7 pojede až do smyčky ve Starém Lískovci. "Jsme připraveni okamžitě posílit kapacity linek, jakmile se objeví problémy," podotkl Prokeš. Jedinou výraznější změnou pro obyvatele Brna je, že základní desetiminutová jízdenka bude nepřestupná.
Pošta nabídne jízdenky
Pro mimobrněnské nastává doba velkých změn. Jízdenky budou větší a lidé nebudou platit za ujeté kilometry, ale za projeté tarifní zóny. Budou si moci vybrat mezi jednorázovou jízdenkou, kterou koupí buď na předprodejních místech, nebo stejně jako dosud u řidiče. Nahlásí cíl cesty a řidič jim jednoduše prodá jízdenku na příslušný počet zón. Pravidelní cestující mohou využívat levnější předplacené jízdné. Jak se změny promítnou v cenách, ukazuje na příkladu Jiří Horský z firmy Kordis: "Jestliže nyní jízdenka z Tvarožné stojí šestnáct korun, od ledna bude stát jednorázové jízdné devatenáct korun. Cestující ale může po příjezdu do Brna využít stejný lístek na městskou dopravu. Pokud bude mít předplacené jízdné, cena se mu ještě asi o dvacet procent zlevní," tvrdí Horský. Předplatné jízdenky si budou moci cestující koupit na předprodejních místech Českých drah, ČSAD a dopravního podniku a také na pobočkách České pošty.
Ze sto dvanácti obcí se dosud k novému systému připojilo pouze třicet procent. Obávají se častějších přestupů, delší jízdní doby, zhoršení kvality cestování. Nelíbí se jim také solidární systém plateb za dopravu. Kraj totiž stanovil jednotný poplatek padesát korun za osobu, který má sloužit k pokrytí ztrát. Například Kuřim hrozí, že zakáže integrovaným autobusům vjezd před železniční nádraží. "Nepřipojení obcí zavedení systému neohrozí, jejich příspěvek je desetinou celkových nákladů," říká Jaroslav Pospíšil, krajský radní zodpovědný za dopravu. Revoltující obce prý budou mít základní dopravní obslužnost, nic víc.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu