Jablonec chce referendum o dopravě [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR | MF Dnes | st | 4. 12. 2003] [tisk] Ve všelidovém hlasování by měli obyvatelé Jablonce rozhodnout o tom, zda chtějí přesunout autobusové nádraží ze sousedství nového bulváru 5. května do Pražské ulice k Remizi a také, zda stojí o to, aby přímo do centra města v budoucnu zajížděla moderní tramvaj. Místní referendum jako řešení sporů okolo příští podoby hromadné dopravy v Jablonci navrhuje senátorka Soňa Paukrtová. "Hromadná doprava je věc natolik zásadní, že by o ní měli rozhodnout přímo ti, jichž se nejvíce týká, tedy obyvatelé města," míní Paukrtová. Jenom městskými autobusy se v Jablonci ročně sveze jedenáct milionů pasažérů a okolo budoucí podoby dopravy proto ve městě začala bouřlivá diskuse. Vyprovokovalo ji rozhodnutí zastupitelů, kteří schválili myšlenku místostarosty Petra Karáska, jenž navrhnul přemístit autobusové nádraží do Pražské ulice, do míst, kde dnes mají autobusy garáže. Tam by měl vzniknout terminál nejen pro meziměstské linky, ale také pro městské autobusy, jejichž hlavní stanoviště by se do Pražské přesunulo z Dolního náměstí. Současně Karásek navrhnul, a zastupitelé to schválili, nevést trasu Regiotramu Nisa - což je projekt moderní "vlakotramvaje", jež má po železničních i tramvajových kolejích propojit centra Liberce, Jablonce a dalších okolních měst středem města přes Dolní náměstí, nýbrž po stávajících železničních kolejích.
Politická opozice, ale i mnoho dopravních odborníků, to považuje za nesmysl, který Jablonci ublíží a chtějí udělat vše pro to, aby rozhodnutí zastupitelů ještě zvrátili. Argumentují například tím, že Pražská ulice, kde má vyrůst dopravní terminál, je dál od nejužšího středu Jablonce a cestující tak podle nich přestanou hromadnou dopravu využívat. Upozorňují také, že vybudování terminálu v Pražské a přesunutí místních garáží jinam by stálo desítky milionů korun. Současně říkají, že v kolejové dopravě zavedené do center měst vidí budoucnost celá vyspělá Evropa, na rozdíl od Jablonce. "Pokud trasa Regiotramu Nisa nepovede podle původního plánu od lázní přes Dolní náměstí na současné autobusové nádraží, pak celý projekt zčásti ztratí svůj smysl a přinese to odliv cestujících hromadné dopravě. Právě Regiotram umožňující přepravu mezi městy a bez přestupů také přímo do jejich středů totiž může konkurovat individuální automobilové dopravě," myslí si například Tomáš Krebs z libereckých dopravních podniků. Také v Liberci podle něj na začátku 90. let vedli diskuse o tom, kde má být terminál městské dopravy a zda je vhodné vést koleje tramvají třeba přes Šaldovo náměstí. "Dnes jsou všichni rádi, že to tak dopadlo a do centra Liberce jezdí terminál obdivovat odborníci z celé země," říká jablonecký železničář Jindřich Berounský. Jablonec by se tak podle něj i Krebse měl inspirovat libereckou zkušeností a nevyhánět hromadnou dopravu ani budoucí moderní tramvaj mimo nejužší střed města.