Nákladní loď neplula do zahraničí půl roku [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – ČR | Hospodářské noviny | Stanislav Šetina | 4. 12. 2003] [tisk] Šest největších rejdařství odhaduje škody způsobené nedostatkem vody v korytu Labe na 200 miliónů. Říční doprava má problémy a s ní i řada dalších firem závislých na splavnosti Labe. Lodní doprava na Labi je v krizi. Důvod je jediný - počasí. Zatímco vloni trápily rejdaře povodně, letos je to naopak extrémní pokles hladiny. Již půl roku tak přes české hranice neplula jediná nákladní loď a situace se podle hydrometeorologů do konce roku určitě nezmění. Akciová společnost České přístavy Praha uvádí, že každý měsíc přichází v tržbách o pět miliónů korun. "Ztráty sčítáme už od dubna a nemáme finanční rezervy," uvedl generální ředitel firmy Miloslav Černý. Společnost přišla po loňských povodních o polovinu základního kapitálu, letošní sucho její pozici ještě zhoršilo. Podnik opustil přístav v Ústí nad Labem a dlouhodobě jej pronajal. V listopadu zakonzervoval i přístav Kolín. Firma se 195 lidmi vlastní 4 přístavy v Praze a další přístavy má v Kolíně, Mělníku a v Ústí nad Labem.
"Pětadvacet lidí jsme už propustili a nevylučuji další výpovědi," upřesnil Černý, který je zároveň viceprezident Svazu dopravy a z této funkce sleduje úpadky dalších firem podnikajících na Labi. Čtyři mohutné říční lodě dokončené před několika měsíci čekají na splavnost Labe v Děčíně Křešicích. České loděnice nemají jinou možnost, jak je dopravit k zákazníkovi do Holandska. "Částku 6,5 miliónu eur dostaneme za lodě až po jejich předání. Kdy to ale bude, netušíme," řekl finanční ředitel Jaroslav Škrhák. Přestože má podnik dostatek objednávek na stavbu velkých říčních lodí i v příštím roce a velký zájem je i o opravy plavidel, banky jej nadále nechtějí financovat. Firma od minulého měsíce zpožďuje výplaty mezd, má problémy se zákonnými odvody státu a ředitel Škrhák nevylučuje, že některý z obchodních partnerů by mohl navrhnout konkurs. "Přitom máme dostatek potvrzených zakázek. Jen potřebujeme dostatek vody v Labi," upřesnil.
České loděnice mají nejvíce objednávek od obchodníků s loděmi v Holandsku, Belgii, Norsku a Německu. Letos postavily jedenáct lodí a nejméně stejný počet mají zakázkově pokryt v příštím roce. Firma ale rozdala první desítce lidí výpovědi a oznámila, že opustí nemovitosti v Praze a bude nadále podnikat v Děčíně, Valtířově a v loděnici v Ústí nad Labem. Vyschlá labská vodní cesta přivedla do problémů rovněž Česko-Saské přístavy v Děčíně. Během příštího roku propustí deset procent zaměstnanců, už v lednu některým nařídí nucenou dovolenou. "Nemáme jinou možnost, naše kapacita je využita jen z jedné čtvrtiny," vysvětlil jednatel firmy František Polma. Koncesi na provozování vodní dopravy v Česku má na 400 subjektů. Šest největších rejdařství v zemi, včetně Československé plavby labské (ČSPL), odhaduje celkové škody na necelých 200 miliónů korun. Přitom ČSPL se 300 pracovníky hovoří o tom, že stojí před bankrotem a že přestalo plnit své zákonné finanční povinnosti. Firma denně přichází o půl miliónu korun. Největšími dopravci jsou Československá plavba labská Děčín a Evropská vodní doprava-sped Praha, která má 25 lodí a většinu svých zaměstnanců ponechala doma s šedesátiprocentní mzdou.