Termín zahájení výběru elektronického mýta zatím stále v nedohlednu [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – svět, Internet | Dopravní noviny | Milan Frydryšek | 4. 12. 2003] [tisk] Elektronické mýtné se na německých dálnicích začne vybírat někdy v příštím roce. Taková byla jedna z odpovědí tiskového mluvčího konsorcia Toll Collect GmbH Hanse-Christiana Maase na dotazy českých silničních dopravců, kteří se před čtrnácti dny v Berlíně v rámci zahraničního semináře snažili získat aktuální informace o celém systému. Řada jejich dotazů však uspokojivě zodpovězena nebyla.
Na úvod Hans-Christian Maas zopakoval již známá tvrzení o důvodech, které Německo k výběru elektronického mýta vedly, a přiblížil tento systém prakticky stejně jako v srpnu na tiskové konferenci v Praze (viz DN 38/03). Rozdílná byla snad jen skutečnost, že tentokrát již netvrdil, že systém je plně funkční a že bude spuštěn ve stanoveném termínu... Konkrétní datum výběru mýta Hans-Christian Maas neoznámil, nicméně řekl, že poté, co budou odstraněny současné problémy, poběží dvouměsíční zkušební provoz a pak systém posoudí expert. Teprve na základě jeho verdiktu bude možné přistoupit k výběru mýta. Podrobné informace o celém systému jsou uvedeny na internetové stránce tvůrce a provozovatele systému, konsorcia Toll Collect (i v českém jazyce).
Způsoby placení mýta Dopravci mají v podstatě tři možnosti, jak mýto platit - prostřednictvím instalovaných palubních jednotek (tzv. OBU), přes internet či u platebních terminálů (ať již hotově či prostřednictvím platebních karet). Právě této problematiky se týkalo nejvíce dotazů. Například nemá-li dopravce ve vozidle OBU a zaplatí určitou trasu u platebního terminálu a poté ji z nějakého důvodu změní či není schopen projet ve stanoveném čase, musí sjet z dálnice k dalšímu terminálu a tam provést opravu - není možné, jak někteří dopravci předpokládali, aby korekci provedl dispečer přes internet. Podle Hanse-Christiana Maase je doba k projetí zaplaceného úseku naprosto dostatečná - počítá se s průměrnou rychlostí 30 km.h-1. Dojde-li k nehodě či poruše vozidla a řidič z tohoto důvodu nebude schopen jízdu dokončit včas, nebude podle něj pokutován. Ke kontrole slouží jednak pevná stanoviště (brány, které jsou schopny přesně identifikovat, zda jedoucí vozidlo má být zpoplatněno a v jaké výši), jednak mobilní kontrolní pracoviště. S jedním z nich se dopravci mohli seznámit - jeho obsluha je vybavena přenosným počítačem, který umožňuje na kontrolních stanovištích v blízkosti vysílače nahrát údaje o vozidlech, jež krátce předtím projela nedalekou kontrolní branou. Takto může kontrolní skupina ihned zjistit řidiče, kteří mýto nezaplatili, a zastavit je.
Za funkčnost OBU odpovídá řidič Jeden z problémů, na něž zavádění výběru elektronického mýta v Německu naráží, je skutečnost, že OBU nepracují tak, jak by měly. Ne náhodou se proto dopravci zajímali i o to, kdo hradí výměnu vadné jednotky, jež zůstává ve vlastnictví provozovatele systému a dopravce při její instalaci hradí jen tzv. vratnou zálohu, která mu má být při první platbě zúčtována. Podle Hanse-Christiana Maase servisní střediska jednotku vymění bezplatně, demontáž a instalaci však hradí dopravce. To, že dopravce tratí čas a musí do střediska s vozidlem zajet v důsledku závady zařízení, které mu nepatří, v potaz bráno není. Hans-Christian Maas použil přirovnání s autorádiem - "jeho opravy si také hradíte sami a k jeho zabudování vás nikdo nenutí..." Na poznámku, že OBU může přestat fungovat během cesty, reagoval tak, že řidič je povinen neustále sledovat, zda jednotka pracuje správně. Zároveň však připustil, že se může stát, že OBU se jeví jako nefunkční a přitom pracuje. Avšak jeví--li se OBU jako nefunkční, musí řidič mýto uhradit jiným způsobem, a zaplatí je tudíž dvakrát. Jak tomu bude s vracením takto neoprávněně získané druhé platby, o tom se lze pouze dohadovat.
Kompenzace německým dopravcům údajně nebudou Další dotaz se týkal skutečnosti, že němečtí dopravci by měli obdržet od spolkové vlády nějakou kompenzaci za zvýšení nákladů, což je v rozporu s nařízeními Evropské unie. Podle Hanse-Christiana Maase se však s žádnou kompenzací nepočítá. Součástí semináře byla i praktická ukázka činnosti platebního terminálu. Skutečnost byla opět daleko pozadu za očekáváními českých dopravců. Když byla do terminálu vsunuta registrační karta vozidla, jež má práci se zařízením zjednodušit a urychlit, terminál na ni nereagoval. Zástupci provozovatele systému to zdůvodnili tím, že se jedná pouze o demonstrační verzi, která není plně funkční. Hlavním přínosem semináře proto nebylo získání nových informací, ale spíše navázání kontaktů mezi českými autodopravci a provozovatelem systému, konsorciem Toll Collect, a potvrzení skutečnosti, že výběr mýta v nejbližší době zahájen nebude. Více na stránce www.toll-collect.de.