Zelená pro plavební stupeň v Přelouči [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Právo | Ladislav Schejbal | 4. 12. 2003] [tisk] Ministr životního prostředí Libor Ambrozek povolil v rámci poslední možné instance Ředitelství vodních cest vybudovat plavební stupeň na Labi v Přelouči, který by umožnil prodloužit vodní dopravu z Chvaletic až do Pardubic. Povolení této významné stavby, o které se diskutuje již několik let, však podmiňuje dodržením přísných a závazných podmínek, které zajistí ochranu ohrožených živočichů a rostlin. Investor musí ještě před zahájením vlastní stavby vybudovat v souladu s nároky ekologů náhradní stanoviště pro ohrožené druhy a zabezpečit jim v těchto lokalitách i potřebnou péči. Do jeho povinností pak spadne i přestěhování chráněných živočichů a rostlin ze stávající do nové lokality. Odborným dohledem je pověřena Agentura ochrany přírody a krajiny. "Ministerstvo životního prostředí považuje vodní dopravu za ekologickou a potřebnou," komentoval toto rozhodnutí náměstek ministra pro ochranu přírody Ladislav Miko "Toto stanovisko však platí pouze tehdy, pokud tato výstavba nevede k nevratné devastaci cenných ekosystémů. K té však v tomto případě za dodržení přísných podmínek rozhodně nedojde," dodal Miko s odvoláním na pečlivé zhodnocení dané lokality, podpořené desítkami odborných posudků. Tímto rozhodnutím se však problémy investora zcela neřeší. Žádost o prohloubení dna řeky na celém jejím úseku tak, aby na ní mohly plout lodě o ponoru 140 centimetrů, ministerstvo zamítlo, stejně tak i vybudování dvou jezů na dolním Labi. Proti těmto rozhodnutím je zde ještě možnost odvolání u Poslanecké sněmovny.
Boj rozhodovaly Slavíkovy ostrovy V neúprosném boji investora s ochránci přírody zaujímá u projektu Plavební stupeň Přelouč klíčové místo lužní společenství v oblasti Slavíkových ostrovů, kde se nachází několik ohrožených živočichů a rostlin. Celá výstavba vodní cesty z Chvaletic do Pardubic přijde investora na několik miliard korun, pouze tříkilometrový pravobřežní kanál, který zajistí obchvat kolem stávajícího zdymadla, pohltí jeden a půl miliardy. Výstavba tohoto kanálu byla již ministerstvem dvakrát odmítnuta, když ve sporu s ekology vítězil dosud u ministerstva unikátní přírodní biotop se stanovištěm sedmadvaceti kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů.