Kanál u Přelouče dostal výjimku [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Pardubické noviny | Petr Doubrava | 5. 12. 2003] [tisk] Zastánci splavnění Labe až do Pardubic se mohou radovat. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek povolil výstavbu plavebního kanálu u Přelouče, i když v předchozích dvou případech bylo stanovisko ministerstva zamítavé kvůli výskytu vzácných živočišných a rostlinných druhů v místech, kudy kanál povede. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek dal zelenou splavnění Labe do Pardubic a udělil výjimku ke stavbě plavebního stupně Přelouč, jenž je klíčovým místem projektu splavnění. Přeloučská radnice, která akci v hodnotě tří miliard korun ze státních prostředků podporuje, je spokojena. Naopak ekologičtí aktivisté, kteří se projektu vodního díla snaží zabránit, bijí na poplach. Podle nich svým rozhodnutím umožnil ministr likvidaci nebo vážné ohrožení populací 26 chráněných, kriticky a silně ohrožených, druhů živočichů a rostlin. Rozhodnutí ministra je přitom pravomocné a uzavírá řízení, které trvalo téměř dva a půl roku.
Experti byli proti "Ministrovo rozhodnutí je v rozporu se závěry valné většiny odborných materiálů. Proti udělení výjimky se opakovaně vyjádřili i experti Agentury ochrany přírody a krajiny. Přesto ministr Ambrozek rozhodl v odvolacím řízení zcela opačně, než jemu podřízení úředníci. "Jejich zamítavé rozhodnutí změnil tak, že výjimku udělil", komentoval výsledky rozhodnutí Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu, který v případě přeloučského kanálu zastupuje ekologickou organizaci Svoboda zvířat z Hradce Králové. "Náhlá změna postoje k projektu splavnění Labe není odůvodněna věcně, je pravděpodobnější, že ministr podlehl politickému tlaku," domnívá se Pavel Doucha.
Město kanál podporuje Záměr výstavby plavebního stupně Přelouč podporuje vedení Pardubického kraje, Město Pardubice a Město Přelouč. Jak poukazuje Ekologický právní servis, všechny uvedené subjekty jsou akcionáři akciové společnosti Přístav Pardubice a.s., která byla založena za účelem vybudování říčního přístavu a překladiště zboží v Pardubicích. Bez přeloučského plavebního stupně není přístav v Pardubicích reálný. Všechny uvedené subjekty jsou tedy podle názoru aktivistů přímo hmotně zainteresovány na udělení výjimky ministerstvem životního prostředí. "Není pak žádným překvapením, že jejich představitelé se snažili ministra přesvědčit, aby se stavbou souhlasil. Obdobnému tlaku musí ministr Ambrozek čelit ze strany ministerstva dopravy. Tento případ je tedy učebnicovým příkladem propojování státní správy se soukromými zájmy politické reprezentace obcí a kraje," soudí Pavel Doucha. "Celý případ má širší souvislosti. Tím, že ministr dal zelenou splavnění Labe do Pardubic, vzdal se možnosti efektivně zabránit megalomanskému a environmentálně devastačnímu záměru na vybudování labské větve plavebního kanálu Dunaj Odra -Labe. V tomto případě nelze argumentovat tím, že vodní doprava je nejekologičtějším způsobem přepravy zboží. Tato premisa platí pouze tam, kde ke splavnění vodních toků není nutné budovat náročné stavby, které zcela mění charakter vodních toků a způsobují značné ekologické škody."
Nabízí náhradní pozemky Starostku Přelouče Irenu Burešovou povolení výjimky na plavební stupeň příjemně překvapilo. "Celý proces se vleče dva a půl roku, spíše jsem se už stávala skeptickou." uvedla včera v reakci na udělení výjimky. Přelouč je podle ní spolu s obcí Břehy, přes jejíž katastr rovněž kanál povede, připravena napomoci tomu, aby zásah do přírody byl co nejmenší. Například tím, že dá k dispozici deset hektarů přilehlých pozemků pro vytvoření náhradních biotopů, kam bude možné přemístit chráněné druhy. "Skutečně jsme připraveni splnit veškeré podmínky, které stanovil ministr ve svém rozhodnutí k tomu, aby byl minimalizován negativní dopad na životní prostředí," prohlásila starostka.
Vzácné druhy přemístí Stavba Plavebního stupně Přelouč je plánována na pět let. Optimistický odhad je, že by samotné práce na zhruba tříkilometrovém kanálu mohly začít v roce 2006. Peníze na jeho výstavbu totiž již byly připraveny v minulosti. Samotnému zahájení stavby však bude předcházet transfer ohrožených druhů rostlin a živočichů. Podle ministra má transfer vzácných druhů zajišťovat zemědělská univerzita pod dohledem Agentury ochrany přírody. Kanál se navíc posune o 10 metrů blíže k Labi.