Divoký odsun nádraží sebere Brnu peníze na několik let [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno, Vliv dopravy ve městech – ČR | MF Dnes | Martin Ander | 6. 12. 2003] [tisk] Z návrhu brněnského městského rozpočtu na příští rok záhadně zmizelo na tři desítky veřejně prospěšných staveb - oprava chátrající polikliniky Zahradníkova, léta slibované prodloužení tramvaje z Merhautovy na Lesnou, další etapy rekonstrukce hradu Špilberk i parku pod ním, téměř všechny cyklistické stezky, kanalizační sběrače v několika městských částech i projekty oprav škol.
Odsun na věčnost Peníze na tyto a další stavby navrhují radní "odsunout na další léta". Znalci ekonomické hantýrky už tuší, že v praxi jde spíš o odsun na věčnost. Ani nových staveb však nebude Brno v příštím roce zahajovat mnoho - sedmkrát méně, než jich bude končit. Otázka "Proč?" je zcela na místě. Příčinou navržených drastických škrtů není záchvat spořivosti ve vedení města. Odpověď se skrývá v kolonce "přestavba ŽUB". I tentokrát jde o hantýrku a opět se pod ní skrývá odsun - odsun vlakového nádraží z centra města. Radní kvůli němu navrhují utratit z rozpočtu v nejbližších letech neuvěřitelné tři miliardy korun.
A kdo zaplatí zbytek Pokud už má občan ze svých peněz platit takovou megaakci, jistě bude očekávat, že přinese nejen znatelný užitek, ale také že bude dobře promyšlená a řádně smluvně zajištěná. Realita se však tomuto předobrazu vzpírá. Nikdo z politiků dnes není schopen zodpovědně říct, na kolik nás odsun nádraží včetně vyvolaných staveb přijde. Studie proveditelnosti ještě není na světě, ale opatrně se hovoří o 18 miliardách jen za samotné nádraží. Kolik ale budeme muset zaplatit, abychom se k němu vůbec mohli dostat tramvají? O kolik se nám prodlouží cestování, než se k vlaku dostaneme? Na tyto otázky zatím věrohodné odpovědi nemáme. A koneckonců kdo zaplatí ten zbytek, když město dá "jen" tři miliardy? Nebude to pan Zbytek, ale jak se zdá, nebude to ani kraj, ani vláda. Smlouva, kterou s nimi město před posledními parlamentními volbami podepsalo totiž nemá větší cenu než ten papír, na kterém je napsána. Neobsahuje totiž žádné konkrétní finanční závazky, ani sankce za její neplnění. Nemůže proto překvapit, že ji vláda už rok a půl neplní.
Pohádka o Jižním centru Shrneme-li to. Místo argumentů pro odsun nádraží jsme se dosud dočkali jen pohádek o rozvoji Jižního centra, místo poctivé diskuse s občany vidíme jen nabubřelá předvolební gesta. S návrhem městského rozpočtu na příští rok se však situace stává vážnou. Projde-li v této podobě, pak za dva tři roky nebude mít Brno takřka žádné prostředky na zahajování nových potřebných investic. Polikliniky, školy a kulturní památky budou chátrat, hromadná doprava ve městě se bude zhoršovat. Snad jen jedno místo v Brně bude vzkvétat - kus periferie za Zvonařkou, kde v aktivní záplavové zóně Svratky bude vyrůstat budova nového gigantického vlakového nádraží. Věřme, že Brňané příští úterý hojně využijí svého práva a přijdou na zasedání zastupitelstva říct, co si o tom všem myslí. Věřme, že nakonec zvítězí zdravý rozum nad umanutostí a megalomanií. ředitel Hnutí DUHA
Moravské fórum Jak vidí přesun brněnského nádraží Martin Ander. Nikdo z politiků není schopen říct, na kolik nás odsun nádraží přijde.