Dostavba dálnice je na spadnutí [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR, Dálnice – D11, Dálnice – D47 | Hradecké noviny | Eva Veselá | 6. 12. 2003] [tisk] Rozkladová komise ministerstva dopravy zamítla v těchto dnech odvolání ekologických aktivistů proti stavebnímu povolení na výstavbu posledního úseku dálnice D11 z Poděbrad do Hradce Králové. Stavební povolení bylo vydáno již 9. září 2003, ovšem ekologové jej svým odvoláním pozastavili. Po nabytí právní moci, což je zhruba patnáct dnů, bude tedy konečně v platnosti stavební povolení na dva mosty přes železniční tratě u Velkého Oseka. Podle neoficiálních informací může dostavba tolik diskutované dálnice D11 začít v nejbližších dnech s tím, že Ředitelství silnic a dálnic předpokládá její slavnostní zahájení 20. ledna 2004. Ve středu prošel v Poslanecké sněmovně do druhého čtení návrh zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic, který inicioval zástupce královéhradeckého hejtmana a gestor dopravy Jaroslav Vácha. "Tento návrh získal podporu nejen poslanců za Královéhradecký kraj, ale i zástupců odborů dopravy a radních dalších krajských úřadů. Díky tomu se jej podařilo protlačit až do parlamentu," informoval nás Jaroslav Vácha. Jedná se o obecnou normu zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic, která upravuje a zjednodušuje některé procesní záležitosti a zkracuje lhůty při přípravě stavby.
Vše pro urychlení "Přestože na začátku byla myšlenka, že se tento zákon bude týkat pouze úseku dálnice D11 od Poděbrad do Hradce Králové, aby bylo co nejdříve vydáno stavební povolení, nakonec se kvůli průchodnosti zákona do návrhu připojily také všechny významné úseky dálnic a rychlostních komunikací v celé České republice," uvedl zástupce královéhradeckého hejtmana Jaroslav Vácha.
Silná ostravská lobby V minulých dnech se v Ostravě za přítomnosti zástupců českého a polského ministerstva dopravy jednalo mimo jiné také o rychlostní komunikaci v úseku Hradec Králové - Královec (česko-polská hranice) - Lubawka - Legnica ve smyslu, aby byl tento úsek změněn na dálniční profil D11, v Polsku by pak měla být dálnice A3 až na baltské pobřeží. "Zatím se však prosadila pouze na polské straně rychlostní komunikace s možností dostavby dalšího dvoupruhu. Takže zde vlastně v budoucnu vznikne dálnice. Na české straně se snažíme o to, aby silnice byla stavěna po částech jako dálnice. Je to velice důležité pro celý region, neboť by se jednalo o jedinou dálnici procházející Královéhradeckým krajem," řekl krajský gestor dopravy Jaroslav Vácha. Zdůraznil, že v prosazení záměru namísto rychlostní komunikace postavit dálnici hraje důležitou roli severomoravská a ostravská lobby v souvislosti se stavbou dálnice D47.
Vidí v nás velkou konkurenci S dokončením dálnice D47 se předpokládá příliv kapitálu, proto si Moravané činí ambice na to, aby hlavní tah severní, jižní a střední Evropou šel právě přes Ostravu. "V našich snahách vidí konkurenci pro svůj záměr a proti tomu se dá jen těžko bojovat," přiblížil Jaroslav Vácha. Na otázku, proč vlastně tolik usilujeme o dálnici v úseku od Hradce Králové přes Jaroměř až na státní hranici z Polskem, když rychlostní komunikace má stejné parametry, odpověděl gestor dopravy Jaroslav Vácha: "Jakmile bude v mapách a různých dokumentech zanesena tato silnice jako dálnice, bude to mít pro náš region hlavně společenský a symbolický význam. Patřičná důležitost bude dálnici přisouzena také v rámci celé evropské silniční sítě."