Zdražení jízdenek zaplní Plzeň auty ještě více [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR | MF Dnes | Pavel Novák | 6. 12. 2003] [tisk] Pokud se zvýší v plzeňské hromadné dopravě jízdné, městu hrozí dopravní kolaps, to tvrdí zástupci některých plzeňských občanských sdružení a stran. Odpůrci zdražování jízdného argumentují tím, že část nynějších cestujících začne používat místo trolejbusů a tramvají automobily a při současné napjaté dopravní situaci ve městě by i několik stovek dalších aut v ulicích způsobilo vážné problémy.
Autem levněji než tramvají "Po zdražení by člověk cestou po městě při jednom přestoupení zaplatil za jízdné 24 korun. Za stejnou cenu je ale i litr benzínu, na který se dá ve městě ujet asi deset kilometrů. Takže jestli se více lidí vrátí k automobilům, provoz zhoustne na neúnosnou míru," říká Jaroslav Opial z dopravní sekce Strany zelených Plzeň.
Co se stane po zdražení? Radnice a dopravní podnik plánují od ledna zvýšit cenu jednotlivého jízdného z nynějších osmi na dvanáct korun. Růst má i cena předplatného, a to o třicet procent. Kritici tohoto kroku tvrdí, že takové zvýšení je příliš razantní a neospravedlnitelné. "Přitom hospodaření dopravního podniku by se rozhodně dalo zefektivnit, a právě tady by se našly tolik potřebné finance. Například dopravní podnik nedávno koupil nový autobus Renault za zhruba 12 milionů korun - mám zprávy, že jezdil jen krátce a nyní stojí v depu. Jsou to účelně vynaložené peníze? Nebo – podle mých informací kompletní rekonstrukce vozu tramvaje stojí v plzeňském dopravním podniku 6,25 milionu korun. Jinde se dá pořídit už za šest milionů," říká Oldřich Lukáš ze sdružení Lidé lidem, který patří k odpůrcům zdražení jízdenek. Ředitel dopravních podniků tvrdí, že hospodaření je naprosto v pořádku. "Každoročně se u nás provádí audit nezávislou firmou. Navíc v dopravních podnicích máme zaveden ekonomický informační systém SAP, který podává o hospodaření podrobný obrázek. Tak třeba zmíněný Renault využíváme pro komerční účely. Jeho provoz je výdělečný, takže byl správný krok jej koupit. Na rekonstrukce tramvají jsme zase vypsali výběrové řízení," vysvětluje šéf Plzeňských městských dopravních podniků Václav Zikmund.