Kudy povede dálnice? Za deset dní padne rozhodnutí [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | Petr Milata | 8. 12. 2003] [tisk] Kudy povede nová čtyřproudová silnice, která má v budoucnu spojit Pardubický kraj se severní Moravou? Přes pole, lesy a údolí na Ústeckoorlicku nebo kolem Hrušové, Litomyšle a Svitav? O tom, kudy vést rychlostní komunikaci R35, budou krajští zastupitelé hlasovat již za deset dní. Usnesení jasně určí favorita konečného verdiktu, který padne na jaře příštího roku. Hlasování, jež zanedlouho proběhne, v každém případě ovlivní život desetitisíců lidí na Svitavsku a Ústeckoorlicku. Právě tyto oblasti se totiž o budoucí trasu nové silnice léta přou. "Bude-li osmnáctého prosince většina zastupitelů pro severní trasu R35, začne krajský úřad podnikat kroky potřebné k tomu, abychom ji s požehnáním všech institucí mohli na jaře zahrnout do územního plánu. Stejný postup bude platit i v případě, že se většina představitelů kraje rozhodne pro jižní variantu," řekl krajský radní zodpovědný za dopravu Miloslav Macela.
Ať už zastupitelé rozhodnou jakkoli, ovlivní mínění většiny z nich život desetitisíců lidí. Budou čelit tvrdé kritice i pochvalným projevům. Vyhovět všem totiž nemohou, protože nová silnice přináší do regionu řadu výhod, ale i problémů. Rychlostní komunikace, která propojí Liberec s Olomoucí, může například rozhýbat ekonomiku, usnadnit cestování nebo dojíždění, ale také zhoršit životní prostředí. Spory se vedou hlavně o to, zda silnice povede severně, což by vyhovovalo městům Ústí nad Orlicí a Česká Třebová, nebo auta budou jezdit jižní částí kraje, což si naopak přejí Svitavy a Litomyšl. Obě skupiny mají strach, že pokud silnice povede jinudy, jejich města budou skomírat, nezbaví se dopravních problémů a navíc se jim budou dál vyhýbat investoři.
Severní variantu chce Ústí i ministerstvo dopravy Představitelé ministerstva dopravy, Ústí nad Orlicí či České Třebové, ti všichni jsou pro severní trasu R35. Nejčastěji argumentují tím, že nová silnice by výrazně zlepšila dopravní obslužnost na Ústeckoorlicku, která je v současné době na velmi špatné úrovni. Všichni z tohoto regionu ale novou komunikací nadšení nejsou. "Nesouhlasíme s tím, aby v územním plánu kraje byla zakreslena komunikace R35 přes katastr naší obce, a to v jakékoliv variantě. V obci by se poté zhoršilo životní prostředí, lidé by přišli o pozemky a museli by zbourat mnohé domy," řekl například starosta Řetové Antonín Jedlička. Zástupci Ústí nad Orlicí, Vysokého Mýta, Lanškrounu či České Třebové bojují za to, aby čtyřproudová silnice vedla co možná nejblíže od nich. "Jedině tak se zajistí dopravní obslužnost pro sever kraje," míní starosta Ústí nad Orlicí Jiří Čepelka, který prosazuje severní variantu.
Pro jižní trasu jsou ekologové a Svitavy Ekologové, kteří chtějí vést novou silnici po jižní trase, mají při vyjednávání na své straně silného spojence. Stejné stanovisko jako oni totiž zaujímá i ministerstvo životního prostředí. "Pro nás je nejpřijatelnější jižní varianta, která využívá navrhovaných obchvatů Litomyšle a Vysokého Mýta a bude prakticky z velké části kopírovat trasu současné silnice I/35," sdělil Radim Lána ze ekologického sdružení Zelený kohout. Podobně argumentuje i starosta Svitav Václav Koukal. "Jako starosta města, které leží v hospodářsky slabém a strukturálně postiženém regionu, se samozřejmě přikláním k jižní variantě rychlostní komunikace, která více méně kopíruje stávající I/35. Z odborných posudků navíc vyplývá, že jižní varianta je výrazně levnější a šetrnější k životnímu prostředí," míní Koukal. Jakmile se kraj rozhodne pro severní či jižní variantu, čeká ho tedy další náročný krok. O trasu R 35 se pře i ministerstvo dopravy a ministerstvo životního prostředí. Pokud se většina zastupitelů za deset dní přikloní k severní variantě R 35, začnou krajští úředníci vyjednávat s ministerstvem životního prostředí, které razí jižní trasu. V opačném případě budou muset začít vyjednávat s ministerstvem dopravy, jež je všemi deseti pro severní trasu. "Ani jedno ministerstvo ale kategoricky druhou variantu neodmítá, pouze stojí o jasné argumenty, jimiž je musíme přesvědčit o správnosti námi odhlasované trasy," dodal Macela.
Argumenty pro severní variantu Jedině tato trasa vyřeší problémy České Třebové a Ústí nad Orlicí i Lanškrouna, kam vedou nyní pouze úzké a nekvalitní komunikace. Severní trasy by využívalo více řidičů. Nová silnice na jihu není potřeba, silnice I/35 stačí. Jižní varianta by zhoršila budoucí rozvoj okresu Ústí nad Orlicí.
Argumenty pro jižní variantu Jižní varianta je výrazně šetrnější k životnímu prostředí. Je kratší a dopravu rychleji provede přes kraj. Její výstavba by byla levnější. Pro její stavbu lze využít části současné silnice I/35.
Seriál: Kudy povede dálnice? Zastupitelé Pardubického kraje by měli 18. prosince rozhodnout o budoucí trase rychlostní komunikace R35. Ode dneška vám k tomu budeme denně přinášet podrobné informace. Jak starostové hájí zájmy svých měst? Rozhodnou o trase politické strany? Lze rozhodnutí zvrátit?