Stavba dálnice nabírá zpoždění [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR | MF Dnes | tn | 8. 12. 2003] [tisk] Budování autostrády mělo už být v plném proudu. Kdy bude konečně možné jet z Kroměříže do Brna či do Prahy po dálnici? Odpověď na tuto stále naléhavější otázku je zlá: Stavba dálnice od Vyškova je ve skluzu a kdy bude hotova, není jasné. Dokud se dálnice nepřiblíží ke Kroměříži, zůstane bez dálničního spojení se světem celý Zlínský kraj, poslední ze všech v zemi, který jí dosud nemá ani kousek. "Je mi to líto, ale opravdu nelze na tuto otázku odpovědět. Je pravda, že stavba dálnice je ve velkém skluzu. Na otázku, jak tento skluz vznikl, se však odpovědět dá - nejsou peníze," krčí rameny vedoucí odboru dopravy na Městském úřadu v Kroměříži Bohdan Procházka.
Přestavba takzvaného severního silničního obchvatu Kroměříže na část dálnice Kroměříž západ - Kroměříž východ, která by měla město obepnout, měla již být v plném proudu. Má však dvouleté zpoždění. Totéž platí o druhém mostu přes Moravu. "Tyto práce by měly začít ke konci příštího roku a v roce 2005 se dostanou do tempa. Pokud ovšem budou peníze," odhaduje Procházka. Celý "kroměřížský" úsek bude hotov až v roce 2007, pokud ovšem nedojde k dalšímu skluzu. Úsek mezi Vyškovem a Mořicemi, který dálnici přivede k hranicím Kroměřížska, je rozestavěn několik let. Podle Bohdana Procházky jsou tam velmi náročné zejména zemní práce. "Příští rok by se tam podle plánu už měly klást konstrukční vrstvy vozovky. Zprovozněn by měl být tento úsek v roce 2005, ale spíš až na podzim," odhaduje úředník opatrně. Záležet bude totiž zejména na tom, jak budou vypadat státní rozpočty v příštích letech. Stále hlasitěji se přitom mluví o nutnosti úspor a škrtů v příštích letech.
"To, že nemáme dálnici, je prvotřídní ostuda. Nevím, zač lobovali místní poslanci v devadesátých letech, že její stavbu ze státního rozpočtu neprosadili. Ještěže nedávno opravili silnici přes Chřiby, takže část kamionů cestujících na Slovensko a zpět z úzké silnice na Vyškov zmizela," říká profesionální řidič Petr Janík, který po silnici mezi Kroměříží a Vyškovem pravidelně cestuje. Zároveň s pracemi na obchvatu Kroměříže by měly být zahájeny práce i na dalších dvou úsecích. A to mezi Mořicemi a Kojetínem a Kroměříží a Kojetínem. "Kdy však budeme po dálnici jezdit, to si opravdu netroufnu říci. Zatím je pro dálnici návrh na vyčlenění půl miliardy na rok 2005 a tři čtvrti miliardy na rok 2006. Ale i to se může změnit," upozornil Bohdan Procházka. Od Kroměříže povede dálnice k Hulínu, kde se bude větvit. Jedna větev bude směřovat dál na Otrokovice, druhá zamíří k Přerovu a Lipníku nad Bečvou. Zlínský kraj dosud nemá ani kousek dálnice, kraj je tak posledním ze všech krajů v zemi, který postrádá dálniční spojení s ostatním světem, dálniční obchvat Kroměříže má již dvouleté zpoždění a kroměřížský úsek má být hotov až v roce 2007.