Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Břeclav chystá dvě velká logistická centra
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | Hospodářské noviny | Tomáš Fránek | 9. 12. 2003] [tisk]
Zvažované napojení břeclavského překladiště na Dunaj se nelíbí ekologům, ani Ministerstvu životního prostředí. Autoři projektů předpokládají, že Evropská unie poskytne finanční podporu. V Břeclavi se připravuje výstavba dvou logistických center. Výstavbu velkého překladiště mezi železniční a silniční dopravou, po Lovosicích druhého svého druhu v tuzemsku, chystá ministerstvo dopravy. S projektem dalšího překladiště pro železniční a silniční dopravu nyní přišlo také sdružení rakouských podnikatelů. Ti chtějí vybudovat logistické centrum v blízkosti břeclavského železničního nádraží. Centrum má sloužit k překládce zboží od rakouských firem při jeho dovozu do Česka. Podle rakouského návrhu by se překladiště u nádraží mělo začít budovat za dva roky. Náklady na centrum podnikatelé odhadují na desítky miliónů korun.
Územní plán města přitom již předpokládá výstavbu velkého železničního a silničního terminálu s možným napojením vodní cestou na Dunaj u Vídně. Tato akce je zakotvena i v prioritách rozvoje Jihomoravského kraje. Ministerstvo dopravy už zadalo vypracování studie proveditelnosti, která by měla určit, jaká bude kapacita centra a jak bude financováno. Začátek výstavby se odhaduje na konec příštího roku a ministerstvo podalo žádost o financování výstavby centra Evropské unii. Zatím není jasné, kolik centrum bude stát. První odhady mluví o několika miliardách korun, jasné není ani financování. "Jde o dopravní uzel výjimečných parametrů, je proto nutné vytvořit předpoklady pro jeho napojení na silniční, železniční i vodní dopravu. V případě silnice a železnice jsou už nyní splněny parametry pro kvalitní napojení na dálkovou síť jako dálnice D2 a železniční koridory," uvedla Ludmila Roubcová z ministerstva.
Podobně velké logistické centrum, které spojuje železniční, silniční a říční překladiště, je v tuzemsku zatím pouze Dopravně zbožové centrum v Lovosicích. To navíc pomohlo přilákat investory. "Kolem říčního a železničního překladiště s napojením na dálnici vznikla průmyslová zóna, ve které se už usadili tři japonští investoři," uvedl manažer centra Ivo Malík. "Původní záměr, který počítal jen s logistickým centrem, by na rozvoj nestačil," dodal. V Lovosicích se už v zóně u terminálu usadily japonské firmy Tris, Toka Rika a Aoyama Seisakusho a česká Indes Invest. Zóna navíc byla vyhlášena za plochu s největším ekonomickým přínosem za loňský rok.
"Břeclav na tom může být podobně, firmy se budou chtít usadit v blízkosti velkého překladiště. Otázkou je, jestli se uživí dvě překladiště nedaleko sebe," řekl Milan Svoboda z firmy Alpi, jež se zabývá poradenstvím v dopravě. S tím, že se díky výstavbě logistických center podaří do města přilákat také investory, počítá i radnice v Břeclavi. Studie zadaná ministerstvem má také zjistit, kolik by stálo napojení Břeclavi vodní cestou na Dunaj u Vídně. Pokud by logistické centrum sloužilo i vodní dopravě, musel by vzniknout též vodní kanál. Podle odhadů Sdružení Dunaj - Odra - Labe by vybudování vodní spojnice mezi Břeclaví a Dunajem stálo přes 20 miliard, navíc by je provázely spory. Proti spojení výstavby logistického centra a vodní trasy k Dunaji protestují ekologové a nelíbí se ani Ministerstvu životního prostředí. "Jsme velmi opatrní, na trase spojení k Dunaji jsou velmi vzácné přírodní lokality, proto ten záměr podporovat nebudeme," uvedl ministr životního prostředí Libor Ambrozek. Výstavba obou center závisí i na tom, jak rychle se podaří vystavět obchvat města a napojit oblast na nově dokončovanou dálnici A5 od Vídně do Brna a Katovic. Rakušané totiž kvůli výhodné poloze Břeclavi chtějí postavit rychlostní komunikaci mezi dálnicí a Břeclaví. Stavbu by také měla financovat EU, o zahájení stavby ale zatím nebylo rozhodnuto.
Výhody Břeclavi pro výstavbu terminálů
Dobrá poloha na hranicích ze Slovenskem a Rakouskem, napojení na I. a II. železniční koridor mezi Rakouskem, Slovenskem, Českem, Německem a Polskem, blízkost dálnice D2 mezi Brnem a Bratislavou, blízkost nově budované dálnice A5 od Vídně na Brno a Katovice, vhodné pozemky v blízkosti připravovaného obchvatu města, Břeclaví denně projede k rakouským hranicím deset tisíc aut, ve špičce (pátek) přejede denně hranice na dálnici přes tisíc nákladních aut. Zdroj: ministerstvo dopravy, Městský úřad Břeclav
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu