Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Děti Země srovnávají cenu tras
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35, Děti Země | Orlické noviny 9. 12. 2003] [tisk]
Osmnáctého prosince budou hlasovat zastupitelé Pardubického kraje o územním plánu kraje. S mimořádným napětím je očekáváno rozhodnutí o budoucí trase silnice R35. Ekologičtí aktivisté Děti Země se přiklánějí k jižní variantě. Podle odborného posudku firmy DHV ČR Praha by severní koridor rychlostní silnice R35 kolem Řetové, České Třebové a Rybníka v délce 95 kilometrů stál asi 22,3 miliard korun, kdežto jižní koridor v délce 75 kilometrů jen 16 miliard korun.
Střety různých zájmů
Jižní varianta, kterou podporuje také Klub za udržitelnou dopravu Děti Země, je podle něho nejlepší nejen z dopravního, krajinářskoúzemního a ekologického hlediska, ale rovněž i z finančního. A to i přesto, že obsahuje tunel pod Mladějovským vrchem v délce 3,1 kilometru. Problémem severního koridoru je však mnoho velkých mostů i tři kratší tunely."Přestože na podporu jižního koridoru existuje řada odborných studií a dokonce i souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí, rozhodovat budou volení zástupci kraje, takže může převážit politické hledisko nad odborným či osobní zájmy nad veřejnými," tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země. Zastupitelé mají podle něho v rukou velkou zodpovědnost. Buď svým hlasováním mohou výstavbu silnice R35 napříč krajem urychlit nebo ji také odsunout do daleké budoucnosti a dostat kraj na periferii zájmu státu. Je to totiž právě on, kdo poskytne peníze. A čím méně problémů s umístěním trasy a čím nižší bude její cena, tím je větší šance rychle a efektivně pomoci rozvoji kraje. "Nechci vydávat žádná doporučení, ale jenom připomínám, že proti severnímu koridoru je už teď největší odpor ze strany řady občanských sdružení a měst a obcí, takže v případě jeho schválení tu hrozí syndrom obchvatu Plzně," upozorňuje Patrik na vleklé spory kolem trasování dálnice D5, D8 a D11.
Tunely pod biokoridory
Děti Země proto očekávají, že hlasování o koridoru R35 se uskuteční na základě svědomí každého zastupitele a nikoliv aklamací pod dohledem stran. Ke svému vyjádření Děti Země přikládají i výsledky posouzení výběru koridoru odborníky z dopravní fakulty pražského ČVUT. Podle něho je jižní varianta nejkratší, nejpřímější, obslouží nejvíce sídel a hlukem zasáhne nejmenší počet lidí a obcí. Její výhodou je také to, že v prostoru mezi Litomyšlí a Svitavami se dostává do souběhu se stávající trasou silnice I/35, což umožní její etapovou výstavbu. V úseku Vysoké Mýto východní hranice kraje ale jižní varianta třikrát prochází nadregionálními biokoridory. Tyto střety jsou řešeny vedením trasy v tunelu. "Negativní stránkou je její oddálení od České Třebové a od Ústí nad Orlicí, takže na silnici I/14 bude nutné postavit obchvaty obou měst," uvádí autoři uvedeného textu.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu