Křižovatka se rozšíří, řidiče to ale bude bolet [plný text článku | kategorie: Silnice – ČR, Vliv dopravy ve městech – ČR | Rovnost | Miloš Šenkýř | 9. 12. 2003] [tisk] Přestavba křižovatky Bauerovy ulice a Hlinek u vodáren v Brně-Pisárkách přinese nejednu horkou chvilku brněnským řidičům a obyvatelům přilehlých městských částí - odehraje se totiž za provozu křižovatky.Stavba včera oficiálně odstartovala. Změny čekají mimo jiné obyvatele v okolí. Dočasně zanikne část zeleně, změní se vedení silnic. Už v první etapě nejpostiženější domy dostanou například nová zvukově izolovaná okna."V rámci první části stavby, na niž se zatím podařilo vyčlenit 350 milionů korun,také k vystavění mostu, který spojí Veslařskou a Žabovřeskou ulici," přiblížil ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp.
Ze sumy pro příští rok uvolňuje sto milionů město Brno, zbytek stát. Už nad financováním v roce 2005 se však vznáší otazník."Stáli jsme před rozhodnutím,zda tuto stavbu zahájit, když nejsou všechny prostředky pohromadě. Bylo však třeba začít, i peníze se snadněji shánějí na již zahájené stavby," poznamenal brněnský primátor Petr Duchoň. Ministr dopravy Milan Šimonovský včera připomenul, že zatím žádná dopravní stavba neskončila pro nedostatek peněz. "Jednám s kolegy ve vládě, aby byla i tato křižovatka zařazena na seznam čtrnácti nejdůležitějších dopravních staveb v republice," dodal.
V prvním období si stavba nevyžádá rozsáhlé změny v dopravě zástupci stavebního konsorcia společností Skanska a ŽS Brno se ostatně zavázali udržet až na výjimky po celou dobu tramvajovou dopravu a průjezdnost velkého městského okruhu, tedy Žabovřeské a Bauerovy ulice."Ke změnám v dopravě dojde v další etapě. Připravujeme systém změn vedení linek z oblasti Kohoutovic, Kamenného vrchu,Nového Lískovce a Jundrova,obyvatelé by neměli na cestě strávit nijak výrazně delší čas," doplnil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Bedřich Prokeš.Část autobusů bude jezdit tunely Pražské radiály, jiné spoje zase mají zajišťovat přestup na tramvajové linky ze Starého Lískovce. "Podobu změněné dopravy včas zveřejníme," dodal.
Křižovatka by po dostavbě měla být mimoúrovňová. Velký městský okruh povede v podzemí, nahoře nad ním vznikne klasická křižovatka, která umožní průjezd mezi centrem Brna a Pisáreckou ulicí s odbočením na silniční okruh. Pod povrchem povede i tramvajová trať. V rámci stavby, jejíž hodnota má dosáhnout bezmála dvou miliard, vyroste také nové rameno mostu navádějící vozidla jedoucí kolem výstaviště od Mendlova náměstí do tunelů Svitavské radiály.Nový most mezi Žabovřeskou a Veslařskou ulicí bude po dokončení přestavby sloužit jen pro pěší a cyklisty. Na rozšíření křižovatky musí navázat úprava Žabovřeské ulice. Znamená to částečnou překládku koryta Svratky nebo zahloubení tramvajové trati do tunelu ve skalním masivu.
Fakta o stavbě: Termín: 12/2003-3/2007, Délka silničního tunelu: 320 metrů, Plocha mostu nad tunelem: 10 434 metrů čtverečních, Množství betonu v tunelu: 16 000 metrů krychlových, Výkopy: 210 000 metrů krychlových, Násypy: 80 000 metrů krychlových, Demolovaných objektů: 16, Nová délka kolejí tramvaje: 3500 metrů, Plocha nových komunikací: 49 000 metrů čtverečních, Plocha nových chodníků: 5500 metrů čtverečních.