Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Lidé v Dejvicích nechtějí dálnici
[plný text článku | kategorie: Vliv dopravy ve městech – ČR | MF Dnes | Jan Ziegler | 10. 12. 2003] [tisk]
Obyvatelé Prahy 6 se hádali s vedením městské části o pokračování městského okruhu. Prudké hádky lidí s vedením radnice Prahy 6, sál nabitý emocemi, taková byla atmosféra diskuse o městském okruhu ze Strahovského tunelu na Pelc Tyrolku. Město chce co nejdříve postavit čtyřproudou dálnici od Strahovského tunelu až po Pelc Tyrolku. Dělníci by tady měli začít pracovat už v příštím roce. Toto pokračování stavby zvané Městský okruh však důrazně odmítají některá občanská sdružení vedená ekologickým aktivistou Petrem Kužvartem, která jsou rozhodnuta stavbu zastavit za každou cenu. Včera si to obě strany rozdaly na setkání radnice Prahy 6 s občany na koleji Kajetánka, kde městští úředníci s vedením Prahy 6 lidem vysvětlovali, proč musí být okruh postaven zrovna v okolí Malovanky.
Jestli se však zástupci radnice domnívali, že hodinu a půl dlouhým, často nezáživným vystoupením uspí své protivníky, mýlili se. Petr Kužvart se v diskusi tvrdě opřel do svých protivníků: ”Stavba okruhu není povolena, je zbytečná, jenom se Dejvice zahltí dalšími auty,” mluvil rozrušeným hlasem Kužvart. Místostarostka Prahy 6 Jaroslava Trnková se mu marně snažila odebrat slovo. Emoce v přeplněném sále propukly naplno: ”Nechte ho mluvit, nechte ho mluvit,” křičeli Kužvartovi příznivci. Trnková kapitulovala a Kužvart dokončil své vystoupení za nadšeného potlesku svých věrných. ”Ano, to se dobře tleská vystoupení občanských sdružení, která nemají žádnou odpovědnost a jen obstrukcemi zdržují výstavbu dopravních staveb. Kvůli takovým lidem čeká Plzeň na obchvat už deset let,” téměř křičel Chalupa.
Lidé chtěli znát fakta
Mnozí obyvatelé z okolí chystané stavby však přišli proto, aby se dozvěděli, jaký bude mít stavba okruhu vliv na jejich domovy. ”Bydlíme kousek od Strahovského tunelu, okna z bytu máme do Patočkovy ulice a už nyní je přes den nemůžeme kvůli autům otvírat. Máme strach, že až ten okruh postaví, bude to tady ještě horší,” tvrdí jedna z obyvatelek ulice Za Hládkovem. Dopravní odborníci tvrdí, že městský okruh, který povede zhruba kolem celého centra, Praha potřebuje, protože z přetížených ulic Nového Města odvede desetitisíce aut. Podle nich se zklidní též severojižní magistrála, po níž jezdí i řidiči, kteří Prahou jen projíždějí. Ekologové však namítají, že se auta stejně po dostavbě okruhu z centra nevyženou a metropole se na dlouhou dobu příliš zadluží.
Město nemá dvacet miliard
Stavba okruhu z Malovanky na Pelc Tyrolku přijde městskou kasu na více než dvacet miliard korun, protože má vést z velké části v tunelech. Náměstek primátora Jiří Paroubek uvedl, že radnice dosud neví, z čeho stavbu zaplatí. ”Vypsali jsme výběrové řízení na finančního poradce, který by nám měl říci, kde vzít na okruh peníze. V lednu budeme vědět, kdo nám poradí,” řekl Paroubek. Šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát tvrdí, že tuto stavbu Praha nezbytně potřebuje. ”Jenom tak jsme schopni dostat auta pryč z centra. Pak by se například lidé dostali snáz z Václavského náměstí k Národnímu muzeu,” tvrdí Laudát. Zastánci okruhu také argumentují přecpanými pražskými ulicemi. ”Stačí malá nehoda na magistrále - a auta stojí hodiny v půlce Prahy,” tvrdí Laudát. Petr Štěpánek z občanského sdružení SOS však namítá: ”Okruh dopravu nevyřeší, ty miliardy by radnice měla raději dát na městskou dopravu. Pokud přibudou další úseky metra, nakoupí se nové moderní tramvaje a autobusy, bude to užitečnější než cpát peníze do nesmyslného okruhu.”
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu