Válka právníků by mě mrzela [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR, Děti Země | Právo | Ivan Blažek | 10. 12. 2003] [tisk] NÁMĚSTEK PRIMÁTORA PLZNĚ MIROSLAV KALOUS (ODS) ŘEKL PRÁVU:
Plzeňské dopravní podniky přišly se škálou opatření, jež mají zlepšit kulturu cestování ve městě. Učinily tak však více než měsíc poté, co radní oznámili zdražení jízdného až o padesát procent. Proč pozitivní informace o vylepšení služeb nezazněly už tehdy? Mohli jste být možná ušetřeni bouře nevole, kterou zpráva o zvýšení cen rozpoutala. Asi to byla chyba. Doposud jsme zřejmě neříkali dostatečně nahlas a jasně, k jakým pozitivním změnám v dopravních podnicích dochází. Měli jsme za to, že lidí vědí, jak narostl objem dopravy a kolik přibylo spojů. A to se týká i posledních zlepšení. Považovali jsme je za samozřejmé, je naše práce snažit se například posilovat spoje.
Nepřinutila vás ke změnám v dopravě až nespokojenost Plzeňanů po vyhlášeném zdražení? Ne, k těmto krokům by došlo tak jako tak. Ale je otázka, jestli bychom bez zvýšení cen jízdného měli i na další změny, které teprve připravujeme. A to je komplexní reorganizace dopravy v závislosti na průzkumech využití jednotlivých spojů.
Už za několik dní můžete mít na stole žádost o vypsání referenda k ceně jízdného. Ekologům z Dětí Země, kteří s touto iniciativou přišli, už příliš podpisů nutných k tomu, aby mohli o vypsání referenda požádat, nechybí. Můj názor je, že referendum není vhodný nástroj ke tvorbě cen. Referendum zasahující do ekonomiky podniku se může projevit i v jiných oblastech. V tomto konkrétním případě třeba tak, že nebude na uvedené změny či třeba na modernizaci vozidel. Navíc z referencí, které mám, by se v této záležitosti podle zákona ani pořádat nemělo.
Advokáti Dětí Země to asi vidí jinak. Válka právníků by mě mrzela ze všeho nejvíc. Známe to z kauzy dálničního obchvatu Plzně. Nikdo nevydělal, jen jsme všichni ztratili. V tomto případě to může dopadnout podobně.