Ad Bez jezů zanikne lodní doprava [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Ústecký deník | Karel Rubáček | 11. 12. 2003] [tisk] Jako bývalý lodník musím oponovat poslanci Jaromíru Kohlíčkovi, že výstavba jezů na Labi je nutná, aby mohli jezdit turisté do ČR (Ad Kohlíček: Bez jezů zanikne celá lodní doprava, ÚD 1. 12.). Osobní lodě mají tak nízký ponor, že nemají prakticky žádné problémy s plavbou ani za nízkých stavů vody. Také nelze argumentovat letošními hospodářskými výsledky ČSPL, protože byl výjimečně suchý rok. Navíc je ve hře vývoj nového plavidla, které bude schopno provozovat rentabilní plavbu i za stávajících podmínek. Ekologičnost lodní dopravy je diskutabilní, pokud je spojena se zásahy do říčních ekosystémů. Je to jako kdybychom chtěli vybetonovat koryto Labe v Krkonoších a "ekologicky" zásobovati loděmi Labskou boudu. České Labe zkrátka není ekologická vodní cesta (pokud nepřijde zmíněná nová technologie). Pobřeží řek patří k těm nejcennějším lokalitám s nejvyšší biodiverzitou a měly by být ve veřejném zájmu nejvíce chráněny. Navíc je tu nově vybudovaný železniční koridor, který není plně využit, a pokud chceme investovat do šetrné dopravy, měli bychom radikálně rozvíjet a preferovat železnici a kombinovanou dopravu, jako je např. systém výměnných nástaveb. Rozhodnutí o neudělení výjimky pro stavbu jezů na Labi plně podporuji. Autor je místopředseda správní rady Přátel přírody