Investoři: v zónách chybí pracovní síla a silnice [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11, Rychlostní silnice – R35 | Právo | Zdeněk Seiner | 11. 12. 2003] [tisk] Z úterního setkání podnikatelů a potenciálních investorů s pardubickým hejtmanem, které organizoval CzechInvest, vyplynuly především dvě stížnosti částečně diskvalifikující Pardubický kraj v soutěži o příliv dalších investic -- již se vyčerpal trh kvalifikované pracovní síly a kraj nemá kvalitní dopravní spojení, především dálnici. Především čeští podnikatelé si stěžovali, že velcí zahraniční investoři jako Foxconn, Matsushita, AVX, Saint-Gobain Vertex, odčerpávají ve velkém kvalitní a vzdělanou pracovní sílu a na ně zbydou jen drobky ze stolu. "Zřizujeme na krajské úrovni radu pro lidské zdroje. Tato komise by měla hledat řešení, podporovat školství v perspektivních oborech, rekvalifikace, pohyb pracovních sil v regionu. Počítám, že by tato rada, kde jsou zastoupeni lidé z krajského úřadu, úřadu práce ale i například i obcí, měla začít pracovat koncem ledna příštího roku," slíbil hejtman Roman Línek (KDU-ČSL). Odmítl, že by v kraji byla příliš nízká nezaměstnanost. "Pohybuje se mezi 8 a 9 %. Neposoudím. zda je to málo pro investory, ale zkušenost z Evropy říká, že mezní hranice je pětiprocentní. Máme oblasti, kde je nezaměstnanost dvouciferná," dodal Línek.
"Pardubický kraj by se nyní měl zaměřit zejména na lákání investorů z oblastí strategických služeb a technologických center," upozorňuje Ivo Semerák, ředitel odboru finanční realizace CzechInvestu. Agentura v Pardubickém kraji už umístila 12 velkých investic a díky nim bylo a bude vytvořeno přes 6 tisíc nových pracovních míst. Drtivá většina investorů přichází z Asie. Volná místa v zónách Pardubicka podle Jany Víškové, tiskové mluvčí CzcechInvestu jsou předpokladem pro vznik dalších asi 5000 pracovních míst. Skutečnost, že Pardubický kraj zůstává skoro posledním, ve kterém není ani základní síť dálnic a rychlostních komunikací, se podle představitelů kraje začne měnit už v příštím roce. "Dobrou zprávou je, že dálnice D11 se začne u nás stavět 20. dubna příštího roku. Týž den, kdy bude dokončena dálnice od Poděbrad do Sedlce, by měl být zprovozněn první úsek rychlostní R35 k Opatovicím. Lze to garantovat politicky, finančně i technologicky," ujistil Línek. "Je třeba férově říci, že dálnice D11 je záležitostí 5 let a R 35 v celém úseku krajem na Mohelnici 15 až 20 let," dodal však vicehejtman Michal Rabas (ODS).