Labe má málo vody a dálnice je v rukou božích [plný text článku | kategorie: Dálnice – D8, Vodní doprava – Labe, Děti Země | Haló noviny | Oldřich Bubeníček | 11. 12. 2003] [tisk] Rozšíření a zkvalitnění dopravní infrastruktury je považováno za základ řešení kritické sociálně-ekonomické situace na severu Čech. Na tom se shodují politici od leva do prava. Kraj má 75 tisíc nezaměstnaných a nejhorší situace je právě v oblastech, kde by měla být dostavěna dálnice D8 a staví se rychlostní komunikace R7. S rozvojem silniční dopravy se také poukazuje na potřebu rozšíření levné a ekologické dopravy po Labi. Právě v otázce výstavby dvou jezů na dolním Labi se nyní opět negativně postavilo ministerstvo životního prostředí Libora Ambrozka. » Myslím si, že pan ministr jenom potvrdil to, že zatíží českou ekonomiku více náklady na dovozy a vývozy sypaných substrátů z české chemičky. Že stíží život zaměstnancům a zajistí některým propuštění. Fabriky musí být konkurenceschopné, ale musí si promítnout ceny dovozů z kamionů do cen, a potom je zboží neprodejné. Všichni zaměstnavatelé snižují režie, a to je snižování počtu zaměstnanců. Když porovnáme, že 13 – 15 eur stojí tuna zboží přivezená lodí a 23 – 27 eur vlakem a autem, tak vidíte, že nárůst je velký a někdo ho zaplatí.
Pan ministr řekl, že nechce jezy na Labi a pohrdá samosprávami v Ústeckém kraji, které se k tomu postavily kladně. Je mu více názor takzvaných ekologů, kteří jsou pofiderními ochránci přírody, když jim nevadí, že tisíce kamionů budou nadále brázdit naše silnice. Já jsem optimista a věřím, že se jezy v nějaké podobě postaví a budou splňovat ekologické limity, « řekl Haló novinám tvrdý zastánce lodní dopravy náměstek hejtmana Jaroslav Foldyna (ČSSD). Rozčarování z výroku ministerstva vyjádřila i Československá plavba labská, která denně ztrácí 500 tisíc korun, pokud lodě pro nízký stav vody stojí. O tom, že ministerstvo životního prostředí přecenilo úlohu břehů Labe, je přesvědčen poslanec Jaromír Kohlíček (KSČM). »Domnívám se, že poněkud neuváženě zamítlo poskytnutí výjimky. Myslím si, že návrh zákona o tom, že z chráněných krajinných oblastí nebo oboustranné řeky je vyjmuto nábřeží, je naprosto správné. 150 let je Labe postupně opevňováno, 150 let se vylepšuje splavnost Labe a bylo by naprosto nelogické a nesmyslné, aby naše generace způsobila, že labská plavba zanikne.« Dodává, že ve dvou místech labského kaňonu se zvedne hladina při realizaci jezů o 1,60 metru, a při kolísání hladiny, to je o sedm metrů mimo povodně. To považuje za zanedbatelné. Zdůrazňuje i zachování dvou mrtvých ramen.
»U nás by to znamenalo, že se zachrání labská plavba, což je několik set přímo zaměstnaných lidí a několik tisíc návazně. Navíc nebyla doceněna návaznost labské plavby na multimodální koridory. Zejména možnost využití překladiště v Lovosicích.« Kohlíček označuje tento prostor za klíčový, protože se v něm stýkají dálnice, železnice, vodní cesta, a toto vše má zelenou v EU. Dodává, že to je vše v přímé souvislosti s budováním vodních cest v Německu. »Přístav Magdeburk a křížení vodních cest, nedávno uvedené do provozu, napovídá, že Německo má zájem, aby labská vodní cesta byla dále využívaná. U nás na oba jezy navazuje připravené vodní dílo Přelouč, a tím bychom se mohli dostat k tomu, že ta část Labe připravená na splavnost, by byla plně komerčně využitelná.« Další možností je turistické využití Labe. Hlavně na německé straně je oblíbená říční turistika a ve finiši je oprava děčínského zámku. Ale nejen historie, ale i neopakovatelné přírodní scenérie mohou lákat lidi na výletní loď. Výstavbu vodních děl považuje Kohlíček za významnou nejen pro Ústecký kraj.
Pro realizaci krajské průmyslové zóny Triangl u Žatce je důležitá rychlostní komunikace R7, která vede od Slaného na hranice se SRN. Nyní se pracuje na obchvatu Chomutova a přeložce silnice I/7 v úseku Křímov – Hora Sv. Šebestiána. Podle hejtmana Jiřího Šulce (ODS) je přeložka, po dostavbě dálnice D8, druhou nejvýznamnější silniční stavbou v kraji. Měří šest kilometrů, stát bude 540 miliónů korun a hotová má být za dva roky. Hejtman také varoval před vládními škrty v silničních stavbách na území kraje. Zóna Triangl by měla v budoucnosti přinést až 10 tisíc pracovních příležitostí. Zatím se zde odstraňují ekologické zátěže a původní stavby. Selhala již jednání s dvěma strategickými partnery, francouzskými automobilkami, a nyní se má jednat se zájemci z výroby výpočetní techniky. Při červnové demonstraci proti obnovení provozu kamionů na přechodu Cínovec tlumočil v Dubí Kohlíček slib ministra dopravy Šimonovského na dokončení úseku dálnice D8 Trmice – státní hranice v roce 2005. »Ministr Šimonovský není schopen slib dodržet. Dokonce před dvěma měsíci bylo schváleno na česko-německé vládní komisi, která se mimo jiné zabývá i přeshraniční dopravou, že bude odloženo otevření tohoto úseku dálnice na rok 2006. Souvisí to s tím, že se letos nepodařilo založit patky přeshraničního mostu v Krásném lese. Ale souvisí to i s tím, že se v září nepodařilo dořešit ty problémy, které byly spojeny s rozptýlenou zelení a nevyhlášeným výskytištěm chráněných druhů v trase dálnice. Podle mě to je spíše na hranici schválnosti než na hranici ochrany životního prostředí.«
Proti dálnici vystupuje ekologická organizace Děti Země a úspěšně se jí daří stavbu blokovat. Počátkem listopadu upozornila na průchod plánované dálnice D8 přes přírodní park Východní Krušné hory, kdy podle ekologů má být vykáceno dva tisíce stromů a téměř 300 keřů. V odvolacím řízení vyhověl krajský úřad i návrhům na ochranu místních chráněných ptáků mezi nimi tetřívka obecného, křepelky polní a chřástala polního. »Jsme samozřejmě spokojeni, neboť likvidace takového množství strom a keřů pro stavbu dálnice D8 musí zohledňovat výskyt chráněných živočichů v přírodním parku,« prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země. Připomněl, že krajský úřad na jejich návrh také omezil kácení na mimovegetační období zimních měsíců, kdy ptáci nehnízdí. »Krajský úřad Ústeckého kraje potvrdil v odvolacím řízení rozhodnutí Obecního úřadu Petrovice, kterým se povoluje pokácení dřevin rostoucích mimo les pro stavbu dálnice D8 v úseku procházejícím vrcholovou parovinou Krušných hor. Současně krajský úřad změnil podmínky pro kácení dřevin - kácet se bude v době vegetačního klidu, a to zejména s přihlédnutím k charakteru biotopů dotčených kácením,« uvedla v prohlášení tisková mluvčí kraje Romana Konečná.
»Souhlasím s dostavbou dálnice a výstavbou dvou jezů, protože to může zlepšit ekonomickou situace kraje. Ale samo o sobě to k řešení nezaměstnanosti nestačí, k tomu jsou potřeba další programy. Souhlasím i s tvrzením, že velké průmyslové zóny jsou obsazovány v návaznosti na možnost dopravy. Dnes spousta podniků nemá žádné sklady a všechno okamžitě dopravují, a to většinou po silnici,« je přesvědčen poslanec Josef Šenfeld (KSČM). Servítky si k současnému stavu kolem dálnice nebere náměstek Foldyna. »Stav kolem dálnice vypovídá o tom, že ministerstvo dopravy mají lidovci, kteří mají blíže k moravským katolickým krajům a stavba nepokračuje. Dálnice skomírá i díky postojům ministerstva životního prostředí. Nemáme územní rozhodnutí mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Máme napadené stavební povolení ekology mezi Trmicemi a státní hranicí. Situace je tristní.«